Átírja az élet eredetéről alkotott eddigi elképzeléseket a Csendes-óceán fenekén talált „sötét oxigén”

A Csendes-óceán felszíne alatti 4-6 kilométeres mélységben, Mexikótól egészen Hawaiig mintegy 6 millió négyzetkilométeres sávban húzódó Clarion-Clipperton-zóna (CCZ) mangánban, kobaltban, nikkelben és más ritkaföldfémekben gazdag különleges tengerfenéki törésvonal.

A mélytengeri bányászat által veszélyeztetett különlegesen sokszínű faunájáról ismerhető mélytengeri területre hosszú idő óta rendszeres expedíciókat indít a Skót Tengertudományi Szövetség (SAMS) geokémiai kutatócsoportja. A Nature Geoscience folyóiratban hétfőn, július 22-én megjelent tanulmányukban ismertetett eredményeik azonban a korábbiaknál is váratlanabb, a földi élet eredetéről szóló elméleteket átíró szenzációval szolgálnak – írja a Live Science.

A skót kutatócsoport szerint ugyanis az óceán fenéken ritkás mezőket alkotó úgynevezett polifémes rögök a tengervíz elektrolízisével oxigént termelnek. A komplexebb földi élet alapfeltételének számító molekuláris gáz detektálását elsőre, de még másodikra is mérési hibának vélték a kutatók, akik a kozmológiai mintára sötét oxigénként hivatkoznak a kémiai elemre, amelynek koncentrációja fény, gy fotoszintézis nélkül is meglepően magasnak bizonyult a vizsgált 3-6 ezer méteres mélységben.

A Clarion-Clipperton-zóna tengerfenéki fémrögei egy korábbi felvételen
photo_camera A Clarion-Clipperton-zóna tengerfenéki fémrögei egy korábbi felvételen Fotó: ROV KIEL 6000, GEOMAR (CC BY 4.0)

A kutatók szerint a vas és mangán mellett a 21. századi elektrotechnikai eszközökben használt cériumot is tartalmazó polifémes rögökben az elektrolízishez szükséges elektromos áram a fémionok közötti elektromos potenciálkülönbségből fakadhat.