A fehér cápák az eddig feltételezettnél is nagyobb bajban vannak

A Csendes-óceán déli, illetve északi régióiban, valamint az Atlanti-óceán északi területein és a Földközi-tengerben élő fehér cápák (Carcharodon carcharias) genomikai elemzésének eredménye több, mint aggasztó – írja az IFL Science. A Current Biology folyóiratban nemrégiben megjelent tanulmányban ismertetett egynukleotidos polimorfizmusokat vizsgáló genomikai analízis szerint ugyanis a három egymástól földrajzilag markánsan elkülönülő populáció nem keveredik egymással – szaporodásbiológiai szempontból gyakorlatilag külön fajoknak számítanak.

Ez azt jelenti, hogy a csúcsragadozók jóval nagyobb kihalási kockázatnak vannak kitéve, mint azt korábban gondolták. „Ha az összes fehér cápa egyetlen nagy, integrált globális populációhoz tartozna, nem számítana annyira, ha eltűnnének egy adott területről” - idézi a lap Catherine Jones-t, az Aberdeeni Egyetem kutatóját, a tanulmány első szerzőjét.

Korábban úgy vélték, hogy a három meghatározó élőhely veszteségeit idővel pótolja a populációk természetes keveredése, ám a kutatás alapján ez több, mint valószínűtlen.

Fehér cápa (Carcharodon carcharias)
photo_camera Fehér cápa (Carcharodon carcharias) Fotó: Franco Banfi/Biosphoto

A fehér cápák meghatározó szerepet töltenek be a tengeri ökoszisztémák egészségének és sokféleségének megőrzésében, ugyanakkor az elmúlt 50 évben egyedszámuk csaknem felére csökkent, Európában pedig kritikusan veszélyeztetett fajnak számít.