Rengeteg pénzt hozna, és a felmelegedést is mérsékelné a repülőutak megadóztatása
Évi 64 milliárd eurós bevételt, az utasszám és a szén-dioxid-kibocsátás jelentős csökkenését eredményezné, ha az európai országok bevezetnének egy közös különadót azok számára, akik gyakran utaznak – olvasható a New Economics Foundation (NEF) egy frissen megjelent elemzésében. A terv szerint az adót az egyes repülőjegyek után kellene megfizetni, de csak abban az esetben, ha az illető évente egy retúrjegynél többet vásárolna – ekkor viszont minden oda-vissza út után emelkedne a fizetendő adó.
Ez az elemzés szerint az európai utasok nagy részének nem jelentene különösebb terhet: 72 százalékuk csak évente egyszer, vagy egyszer sem utazik repülővel. Az igazán gyakran utazók adnák a bevétel több mint felét, ezzel pedig arra lehetne ösztönözni őket, hogy ha tehetik, inkább más közlekedési módot válasszanak.
Ebből lehetne fejleszteni
Magdalena Heuwieser, a tanulmány egyik társszerzője szerint az így keletkezett többletbevételt vasúti és egyéb tömegközlekedési fejlesztésekre lehetne költeni, hogy az adó elrettentő ereje mellett vonzóbbá tegyék Európában ezeket a megoldásokat. A tanulmányhoz készített felmérésből az is kiderül, hogy az adó elsősorban a gazdagokat sújtaná: az évi 20 ezer euró alatti jövedelmű háztartásoknak csak 15 százalékában utaznak annyit, hogy beleessenek a megadóztatottak körébe.
Az évi egy oda-vissza út adómentessége garantálná, hogy az intézkedés nem sújtja aránytalanul a szegényebbeket – ami egyébként már amúgy is megtörténik: a tanulmány szerzői szerint a szén-dioxid-kibocsátás hatásait azok is megszenvedik, akik egyáltalán nem repülnek, sőt, a szegényebb országok lakóit gyakran még jobban érinti a felmelegedés, mint a gyakran repülő utasoknak otthont adó gazdagokéit.
Ahhoz, hogy a javaslatot elfogadják, az összes uniós tagországnak meg kellene szavaznia, valamint a repülőjegyek nyomon követését is úgy kellene szabályozni, hogy az megfeleljen az Európai Unió adatvédelmi irányelveinek, így nagyon valószínű, hogy az adó terve megmarad javaslatnak. Sola Zhang repülésszakértő szerint adó ide vagy oda, a szektor kibocsátását a legegyszerűbben azzal lehet csökkenteni, ha az emberek nem utaznak annyit, a második legjobb opció pedig az lenne, ha a légitársaságok a zéró emisszió elérésére törekednének.