Ezzel a magyar fejlesztéssel csökkenthetők a kisodródás okozta balesetek
A BME Gépjárműtechnológia Tanszék Járműdinamika és Szabályzás kutatócsoportja olyan technológiát fejlesztett ki, amely a járművet annak megcsúszásakor is képes kontrolláltan irányítani. Az új fejlesztésnek köszönhetően a tapadási határon túl, tehát a megcsúszást követően is irányítható marad a jármű, ezzel elkerülhető a kisodródásos balesetek jelentős része.
A találmányra idén nyáron már egységes európai szabadalom született, és hamarosan az Egyesült Államokban is sor kerül a bejegyzésre – adja hírül a BME.
A technológia megcsúszás esetén lényegében átveszi az irányítást a jármű vezetőjétől, és csúszás közben is nagy pontossággal képes irányítani a járművet. Amikor a hagyományos menetstabilizáló rendszer (ESP) már nem képes biztosítani a jármű feletti kontrollt, ez az új megoldás drift manőver útján is képes elkerülni a kisodródás miatti ütközést. Az új rendszer tehát nem a tapadás helyreállítását célozza, hanem csúszás közben tartja fenn az irányíthatóságot, ezzel jelentősen megnövelve a rendelkezésre álló útpálya-variációk számát.
A BME Gépjárműtechnológia Tanszék a járműipar széles területét lefedő oktatási és kutatási tevékenységet folytat, különös hangsúlyt helyezve az autonóm járművekhez kapcsolódó technológiákra.
Kapcsolódó cikkek a Qubiten:
Okosautópálya lett az M1-M7 budaörsi szakaszából
Radarok, szenzorok, lézeralapú távérzékelők, hőkamerák, optikai kamerák és AI-modellek segítik a közlekedést ezen a szakaszon. A cél az intelligens forgalomirányítás tesztelése.
A következő évtizedben a biciklik, az autók és rollerek már előre lebeszélik egymással, hogy ne legyen baleset
Forradalmi változásokon megy át a városokban a közlekedés: elektromos bringák, rollerek, két-három- és négykerekű járművek veszik át az autóktól a stafétát. Három magyar szoftvercég is odateszi magát, hogy aztán ezeket biztonságosan használhassuk.