Sorra bojkottálják a Facebookot a cégek a botrány miatt, a Tesla és a SpaceX sincs már fönt
Lassan már szakállassá válik a szállóige: az interneten magad vagy az árucikk, ha valamit ingyen kapsz. A Facebook – közvetlenül a Google után – a világ második legnagyobb hirdetőcége, a tavalyi utolsó negyedévben a Facebook közel 13 milliárd dolláros bevételt ért el, aminek 98,5 százalékát reklámbevételekből könyvelte el.
Kérdés, fog-e ezen változtatni a Cambridge Analytica-botrány. Egyelőre csak annyi biztos, hogy több cégóriás is bejelentette, bármilyen gyümölcsöző volt is, megszakítja kapcsolatát a világ 5. leggazdagabb üzletembere, Mark Zuckerberg cégével.
A Sonos prémium audioberendezéseket gyártó amerikai vállalat erre a hétre felfüggesztette a hirdetéseit nemcsak a Facebookon, hanem a Google, a Twitter és az Instagram oldalain is. Bejelentették egyúttal, hogy jelentős összeggel támogatják az idén május 16-18. között a digitális jogokról Torontóban tartandó RightsCon nemzetközi konferenciát. Hosszú távon ugyanakkor nem zárkóznak el a közösségi oldalakkal való együttműködéstől, mert – mint mondják – a hiányosságai ellenére a közösségi média hatékonyan segíti a Sonost abban, hogy a cég a lehető leghatékonyabban ossza meg hitvallását a vásárlókkal.
A Time összefoglalója szerint korántsem volt ilyen megértő a hirdetéseit a Facebookról visszavonó Pep Boys autóalkatrész-kereskedő cég. A Mozilla pedig már közel egy hete bejelentette: teljesen felfüggeszti a Facebookon futó hirdetéseit, amíg Zuckerberg cége be nem váltja ígéretét, miszerint szigorítja adatvédelmi protokollját. Hasonlóképpen felfüggesztette a közösségi oldalon futó összes hirdetését a német Kommerzbank. Elon Musk pedig azt ígérte, saját kezűleg törli majd két cége, a SpaceX és a Tesla oldalait is a Facebookról, és jelen pillanatban valóban nem találni az emblematikus cégek hivatalos oldalait. Hirdetésekért – mint azt a Twitteren jelezte – eddig sem fizetett, mert „a jó termékek megállnak a maguk lábán”.
Így adnak el téged is
Még ha sokak számára szimpatikus is, némiképp álszent a Facebookot büntető cégek reakciója. A közösségi oldal teljes üzleti modellje azon alapul ugyanis, hogy kivételesen hatékonyan képesek becsatornázni a felhasználóikhoz a hirdetőket és a tartalomszolgáltatókat. A szájt mindehhez természetesen nemcsak azt jegyzi meg, hogy a felhasználók mit csináltak a Facebookon. A legkülönfélébb weboldalakon elhelyezett, például a híroldalakon tetszésnyilvánításra, megosztásra felhívó plug-inek segítségével figyeli, ki mit olvas az interneten. A telefonokról pedig nemcsak a névjegyzéket menti át, hanem például azt is monitorozza, hogy a felhasználók milyen applikációkat töltenek le.
Hogy a hirdetőknek egy-egy felhasználó esetében pontosan miért is éri meg fizetni, azt a személyes hirdetési beállítások oldalán bárki meg tudja nézni. Bármilyen fizetett hirdetésre kattintott is, azt a Facebook csinos kis csoportokba rendezte: üzlet és ipar, hobbik, hírek, vásárlás, stb. Jó hír, hogy néhány kategóriát, például a kisállatokról szóló vagy a szeszes italokat népszerűsítő reklámokat le is lehet tiltani. A Cambridge Analytica-botrány kapcsán mostanában tudatosabbá váló Facebook-felhasználóknak amúgy a közösségi oldal üzemeltetői maguk magyarázzák el, a biztonság kedvéért több helyen is, hogyan és milyen adataikat teszik hozzáférhetővé kattintgatás közben.
Nem biztos, hogy ez elég lesz arra, hogy a céget megvédje. Az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság most indított vizsgálata következtében még az is előfordulhat, hogy a Facebook minden apró hiba után tételenként 40 ezer dolláros bírságot lesz kénytelen fizetni. Ez akár csődbe is viheti a világ legnagyobb közösségi oldalát.
A Cambridge Analytica-botrányról az összefoglalónkat itt olvashatod: