Az északi-sarki jégtakaró olvadásának az olajtársaságok lehetnek a haszonélvezői
Miközben számos negatív, esetenként életveszélyes hatása van a globális felmelegedésnek, az olajtársaságok jól járhatnak vele. Az északi-sarki jégtakaró csökkenésével ugyanis alternatív hajózási útvonalak nyílhatnak meg a kereskedők előtt.
A cseppfolyós földgáz kitermelésére és értékesítésére az északnyugat-szibériai Jamal-félszigeten alapított Yamal project menedzsmentje például a tengeri szállításra idén nyáron már nemcsak Ázsiába, de Európába érkező szállítmányai esetében is a Bering-szoroson át vezető északi tengeri útvonalakat favorizálta. A Szuezi-csatornán át vezető hagyományos útvonalhoz képest így a felére csökkent a szállítási idő, alig több mint két hét elég volt a rakomány célba juttatására.
A jeges-tengeri hajózási útvonalak hosszabb távon nemcsak a szállítási időt csökkenthetik. A gyorsabb célbaérés a költségek csökkenését is jelenti, így az energiahordozók ára is csökkenhet, ha tartós marad az északi-sarki jég olvadása. Márpedig a sarkvidéki kánikulának jelen állás szerint elég jók az esélyei. Az észak-norvégiai Banakban például az idei júliusi és augusztusi hőhullámok hatására heteken keresztül 30 Celsius-fok körül volt a hőmérséklet a nyár közepén szokásos 16-18 fokos napi maximumokkal szemben.
Az északi-tengeri útvonalak fokozott használata a szakemberek szerint hozzá is járul a sarki jégtakaró gyorsabb olvadásához. A tankerhajók által kibocsátott szén-dioxid ugyanis háromszor akkora pusztítást végez a sarkkörnél, mintha a szárazföld belsejéről kerülne a légkörbe.
Az új tengeri útvonallal már a világ legnagyobb tengeri szállító vállalata is kacérkodik, erről bővebben itt olvashat:
Arról, hogy milyen hosszú távú trendek hathatnak az olajiparra, itt írtunk: