A gombáknak jelentősebb a szerepe a biodiverzitásban, mint eddig gondolták

A gombák a trópusi biodiverzitás kulcsfontosságú elemei, ugyanakkor rejtett, nagyrészt a talajszint alatti életmódjuk miatt általában nem veszik figyelembe a biodiverzitási felmérésekben – állítja az Ecology and Evolution folyóiratban megjelent friss kutatási összefoglaló

Brazil, brit, észt, német és svéd ökológusok és mikológusok az Amazonas medencéjének esőerdőinek talajának élővilágát vizsgálták. Állításuk szerint a DNS-szekvenálással egyetlen teáskanálnyi mintában 1800 organizmus, köztük 400 gombafaj genetikai nyomait találták meg.

A kutatók úgy vélik, ez a rendkívül gazdag genetikai sokféleség az egyik, még alig ismert magyarázata a trópusi esőerdők rendkívül intenzív tápanyag körforgásának.

Az őslakosok egyik gyógyító gombája az ecuadori esőerdőbenFotó: CHARTON Franck / hemis.fr/hemis.fr via AFP

A tápanyagok újrahasznosításától a szén-dioxid szintjének szabályozásáig számtalan természeti folyamatban részt vevő gombafajok számát közel 3,8 millióra becsülik a kutatók, ám ezeknek csak töredékét írták le mindmáig a taxonómusok. Nem véletlen az sem, hogy a Természetvédelmi Világszövetség ( IUCN) kihalással fenyegetett fajokat lajstromozó Vörös listáján a 25 ezer növény és 68 ezer állatfaj mellett mindössze 100 gomba szerepel.

A most publikált genetikai kutatások még csak a kezdeték jelentik a gombák által betöltött valódi funkciók megértésének.

A hírekről sok helyen tájékozódhatsz. A Qubit krízisben és békeidőben is arra törekszik, hogy az események mögött álló mélyebb összefüggéseket is megértsük – szigorúan a modern tudomány szemszögéből, több mint 100 tudós-szerzőnk és szakértő újságíróink révén. Ez nekünk sokba kerül, de reméljük, nektek is sokat ér.
Támogasd a Qubit fennmaradását!