Élménykémia mindenkinek a Digitális Mobillaborból
A durranógáz előállításától az alkoholrakétán át a sósavszökőkútig összesen 24 legendás kémiai kísérlet érhető el hétfőtől a Digitális Mobillabor néven elindított, bárki számára hozzáférhető digitális oktatási szemléltetőgyűjteményben.
A kémiaoktatás tematikájához illeszkedő, ingyenesen letölthető labordemonstrációkat a Természettudományos Oktatásért Szabó Szabolcs Emlékére Közhasznú Alapítványhoz (Sz2 Alapítvány) csatlakozó 13 lelkes szaktanár mutatja be.
A 2017-ben alakult civil szervezet a fiatalon elhunyt névadó pedagógus szakmai örökségeként viszi a projektet, amely a fővárostól távoli, eszközökben és tanárokban szűkölködő általános iskolákba is eljuttatja a kémia kísérletek átélésének élményét.
A „levegő, oxigén, égés, oxidáció”, illetve a „víz, savak, bázisok, fémek” témakört szemléltető kisfilmek a YouTube-on is szabadon megnézhetők.
Az alábbi videóban például a hidrogén-peroxid katalitikus bontását és oxigénnel töltött hab létrehozását bemutató elefántfogkrém készítése látható lépésről lépésre egyenesen az ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnáziumának kémia laborjából:
Korábbi kapcsolódó cikkeink:
Száz izgalmas magyar pedagógiai programot gyűjtöttek össze, hogy ne kelljen keresgélned
Az idei Edison100 válogatásban tanodák, cégek, informális csoportok, digitális kompetenciákat fejlesztő programok, civil szervezetek, de még gyerekétkeztetéssel foglalkozó vállalkozás is helyet kapott. Közönségszavazás útján keresik a legjobbat a témakörökre, földrajzi helyre és kompetenciákra szűrhető programok közül.
Magyarul is elindult a világ egyik legjobb tanulási oldala
A 10 éve indult Khan Academy pontgyűjtős, videós, önálló tanulást támogató platformja a gamifikációt használja a tanulók motiválására. Támogatók híján a magyar oldalon egyelőre sovány az átböngészhető anyag, és a hazai oktatás állapota is kérdésessé teszi, mennyire egészítheti ki ez a szolgáltatás az iskolai munkát.
Pléh Csaba: A távoktatás mutatja meg, milyen jól képzett értelmiségiek a magyar tanárok
Az MTA közoktatási testületét vezető kognitív tudós szerint a pedagógusok kiválóan vizsgáztak a koronavírus miatt kialakult nehéz helyzetben, amikor a túlközpontosított oktatás egycsapásra decentralizálttá vált. Olyan innovatív megoldásokkal álltak elő, amelyekre a járvány után is építeni kellene.