100 fényévnyire a Földtől lakható bolygó kering egy vörös törpe körül

2020.10.26. · tudomány

Bár az amerikai űrhivatal, a NASA 2018-ban útnak indított bolygókereső űrtávcsöve, a TESS már az év elején felfedezte, a csillagászok csak nemrégiben tették közzé háromrészes cikksorozatukban az Astronomical Journal folyóiratban az OIT 700d exobolygó megfigyeléséről szóló eredményeiket.

A Földtől 101,4 fényévre az Aranyhal csillagképben, az OIT 700 nevű, M-típusú vörös törpe rendszerében keringő planéta észlelését a Spitzer űrtávcsővel is igazolták a csillagászok.

A SciTechDaily cikke szerint a kutatók úgy gondolják, hogy az OIT 700d egy kötött tengelyforgású kőzetbolygó, amely mindig egyazon oldalát mutatja csillaga felé. Amennyiben az égitest felszínén valóban van folyékony víz, úgy víztartalmú felhők is lehetnek a légkörében.

A TOI 700d
photo_camera A TOI 700d fantáziarajza Fotó: NASA Goddard Space Flight Center

A TOI 700d egyike annak a kevés földméretű bolygónak, amelyeket eddig csillagok lakhatósági zónájában találtak. Ide tartoznak a mintegy 40 fényévnyire található TRAPPIST-1 rendszer földszerű bolygói is.

A csillaga lakható zónájában keringő TOI 700d-nek van másik három társa is a rendszerben. A csillagaszat.hu cikke szerint „a legbelső, TOI 700b jelzésű bolygó mérete majdnem pontosan megegyezik a Földével, valószínűleg kőzetbolygó, és tíznaponta kerüli meg a csillagot. A középső bolygó, a TOI 700c már 2,6-szer nagyobb, mint a Föld – mérete a Földé és a Neptunuszé közé esik. Ez a bolygó 16 nap alatt kerüli meg a csillagot, és valószínűleg gázbolygó. A rendszer legkülső ismert bolygója, a TOI 700d, amely az egyetlen ismert planéta a csillag lakhatósági zónájában, 20 százalékkal nagyobb, mint a Föld. 37 nap alatt kerüli meg a csillagot, és 14 százalékkal kevesebb energiát kap tőle, mint a Föld a Naptól”.

Alább a bolygó bemutatkozó videója: