Az univerzum átlaghőmérséklete folyamatosan növekszik

2020.11.16. · tudomány

Nincs összefüggésben a Földön zajló folyamatokkal, de a legfrissebb mérések szerint az elmúlt 10 milliárd évben a táguló univerzum átlaghőmérséklete drasztikusan emelkedett – derül ki az Ohio-i Állami Egyetem Kozmológiai és Kozmikus Részecskefizikai Központja (CCAPP) által vezetett nemzetközi kutatásból, amelynek eredményeit az Astrophisical Journal folyóiratban még októberben megjelent tanulmány foglalja össze.

Az elmúlt 10 milliárd év hőmérsékleti változásainak mérésére a kutatók többek közt a kozmikus mikrohullámú háttérsugárzás feltérképezését végző, az európai űrügynökség (ESA) Planck Infravörös Csillagászati Műholdjának, valamint az Univerzum eddig legrészletesebb 3D-s térképének alapjául szolgáló Sloan Digital Sky Survey (SDSS) adatait használták fel.

A universetoday.com beszámolója szerint a kutatók a látható univerzum nagyméretű szerkezetének termikus adatait elemezve arra jutottak, hogy az elmúlt 10 milliárd évben a kozmikus gáz átlaghőmérséklete a világegyetemben több mint tízszeresére nőtt, mostanra ez állítólag 2,2 millió Celsius-fokos átlaghőmérsékletet jelent.

Mindez a kutatók állítása szerint kiegészíti azt a tapasztalatot, hogy az asztrofizika és a kozmológia jelenlegi állása szerint a világegyetem gyorsulva tágul, ugyanakkor a melegedésből még nem feltétlenül lehet következtetni arra, hogy amennyiben ez a folyamat folytatódik, akkor az univerzumnak a Nagy Reccsnek is nevezett forró összeomlás, vagy a tágulás következtében a kozmikus kihűlés vet-e véget, esetleg valami egész más történik.