A világjárvány felértékelte a természettudományos oktatást, csökken a szkepticizmus
A 2020-as világjárvány hatására csökkent a korábbi években tapasztalt szkepticizmus a természettudományokkal kapcsolatban – derül ki az amerikai központú multinacionális ipari konglomerátum, a 3M felméréséből. A világ 14 országában még a nyár közepén végzett, mostanra kiértékelt közvéleménykutatás szerint a változó tendencia az oktatással kapcsolatos nézeteket is érintette.
A járvány előtt például az Európai Gazdasági Térség lakóinak 85 százaléka gondolta úgy, hogy a munkaerőpiacon elsősorban képzett szakmunkásokra van szükség. A járvány első hullámát követően azonban a térség lakóinak 72 százaléka értett egyet azzal, hogy a társadalom fejlődése érdekében a világnak szüksége van azokra a fiatalokra, akik a tudományos pályát választják, 69 százalékuk pedig úgy gondolta, hogy a természettudományos oktatás megerősítése kulcsfontosságú a jövő szempontjából.
Az amerikai, brazil, brit, kanadai, kínai, német, indiai, japán, mexikói, lengyel, szingapúri, dél-afrikai, dél-koreai és spanyol megkérdezettek véleményén alapuló kutatásból az is kiderül azonban, hogy továbbra is számottevően jelen van az a sztereotípia, amely szerint a természettudomány a „kockák” kiváltsága, és ez a társadalmi beilleszkedési kényszer miatt rengeteg tehetséges és ötletekkel teli fiatal kedvét veszi el attól, hogy ebben az irányban képezze magát.
A 3M kutatása szerint a megkérdezettek 38 százalékával közölték, hogy nem elég okos a tudományhoz. Kiderült, hogy a kevésbé jómódú fiatalok kisebb mértékben bíznak saját tudásukban, azokkal szemben, akik tehetősebbek, sőt 38 százalékuk abban a hitben él, hogy csak a zsenik számára elérhető a természettudományos karrier. Bár a tudományos oktatás szerepe általánosságban felértékelődött a járvány hatására, generációról generációra egyre nagyobb azok aránya, akik a fenti tényezők miatt elkedvetlenednek a tudományoktól.
A kutatásból az is kiderül, hogy az Európai Gazdasági Térség lakóinak fele gondolja úgy, hogy a tudományokat gyakorlatiasabb módon kellene oktatni, 47 százalék pedig úgy látja, fontos lenne megerősíteni és hangsúlyozni a tényt, hogy a természettudományok jobbá teszik az életet. A megkérdezettek jelentős része nyilatkozott úgy, hogy a diákoknak több információt kellene átadni a tudományos karrierlehetőségekről, valamint bemutatni, hogyan kapcsolódik a tudomány mindennapi élethez.
Korábbi kapcsolódó cikkeink: