Ki a menő az osztályban?
- Link másolása
- X (Twitter)
- Tumblr
A gyerekek mentális egészsége szempontjából rendkívül fontos a társaságban betöltött pozíció, vagyis hogy például milyen szerep hárul rájuk egy iskolai osztályközösségen belül. Ez a szerepük azt is meghatározza, hogy milyen hatással vannak társaikra, így akár káros viselkedésmintákat is terjeszthetnek (korai szex, alkoholfogyasztás, erőszak), ezért a téma az oktatáskutatókat, pszichológusokat, és persze a szülőket és a pedagógusokat is foglalkoztatja.
Bocskor Ákos, a Társadalomtudományi Kutatóközpont tudományos segédmunkatársa nemrégiben megvédett doktori disszertációjában a korai serdülőkorú iskolások informális, vagy más néven társas státuszával foglalkozott. Az informális státusz a társak közötti hierarchiában elfoglalt helyet jelöli, szemben a formális, azaz a felnőtt világból kapott státusszal.
Bár elsősorban pszichológusok kutatják a témát, a szociológusok számára is fontos kérdés, hogy kit szeretnek, kire néznek fel a gyerekek. Számos tényezőtől, például a helyi szubkultúrától is függ, hogy mitől lesz egy gyerek magas státuszú. Bocskor Ákos kutatása a TK Recens kutatócsoport 2013 és 2017 között végzett Lendület-kutatásának általános iskolai adatbázisára épült, amelynek összeállítása során a szociometriai adatok felvétele mellett fókuszcsoportos interjúkat is készítettek 144 gyerekkel.
A nemzetközi, nyugat-európai és észak-amerikai szakirodalomban a sport fontos befolyásoló tényező, főként a fiúknál. Az Egyesült Államokban, ahol sok a fekete élsportoló, a sporteredmények nagy hatással vannak a fekete fiúk népszerűségére. Vajon nálunk a roma és nem roma fiúknál és lányoknál számít-e, hogy jól sportolnak domináns társaik?
Kínai kutatások szerint a tanulmányi eredmény nagyban kihat arra, hogy ki lesz népszerű a kiskamaszok körében. Magyarországon mi a helyzet ezen a téren? Milyen irányban befolyásolják a menőséget a tanulmányi eredmények a roma és nem roma lányoknál és fiúknál, illetve a hátrányos helyzetű iskolákban?
A közvélekedés szerint a direkt agressziót (lökés, rúgás) inkább a fiúk részesítik előnyben a konfliktusok kezelésekor, míg a lányok körében az indirekt társas agresszió alkalmazása gyakoribb, mint amilyen az illető társas kapcsolatainak rombolása. Igaz ez a népszerű gyerekekre is? Melyik az a személyiségjegy, ami egyértelműen elősegíti a népszerűséget? Ezekre a kérdésekre is választ ad Bocskor a podcastban, ahogy szóba kerül az is, hogy
- van-e összefüggés a népszerűség és a kedveltség között, azaz a magas társasági státusz feltétlenül azt jelenti-e, hogy szeretik őket;
- hogy jobban vagy kevésbé kedveltek a domináns lányok és fiúk;
- vagy hogy miként játszanak közre a megítélésben a nemi sztereotípiák.
A Társadalomtudományi Kutatóközpont A véleményeken túl című podcastjának legújabb epizódja elérhető az Anchor, a Spotify vagy az Apple Podcasts felületén is. A sorozat korábbi részeiről a TK oldalán lehet tájékozódni.
Kapcsolódó cikkek a Qubiten:
Minél jobban tanul egy roma diák, annál több nem roma barátja van
Az etnikai különbségeket áthidaló barátságok igenis léteznek, és elősegíthetik, hogy a hátránnyal induló fiatalok felnőtt korukban megtalálják a helyüket a társadalomban. Három közgazdász vidéki iskolákban mérte fel, hogyan határozza meg a roma gyerekek teljesítménye ezeket a barátságokat.
A közösségi média komoly hatással van a gyerekek mentális egészségére, akár használják, akár nem
A kutatók szerint a közösségi média nagy veszélye, hogy az ember hajlamos úgy gondolni rá, mint a cukorra: kis mennyiségben ártalmatlan. Mára azonban annyira átalakította a személyes kapcsolatokat, hogy a fiatalok egészsége múlik rajta.
A kisgyerekek inkább hisznek egy felnőttnek, mint a saját szemüknek
Hogyan tanul egy csecsemő, miként másolja a viselkedési mintákat, és milyen előnyökkel vagy veszélyekkel jár mindez? A világviszonylatban is figyelemre méltó magyar egyetemi babalaborokban zajló munkáról szólt a CEU Határtalan tudás rendezvénysorozatának csütörtöki évadzáró eseménye.