Hogyan bizonyította be a sötét anyag létezését egy amerikai csillagásznő?

2021.12.11. · podcast

Lehet-e bizonyítani valamiről, hogy ott van, ha semmivel sem lehet látni? Mi alkothatja a sötét anyagot: láthatatlan égitestek vagy részecskék tengere? Vajon a hiányzó tömeget tényleg a sötét anyag adja, vagy a gravitáció törvényét kellene módosítani a galaktikus skálán? A Chilében épülő Vera Rubin Obszervatórium forradalmat hoz a csillagászati adatok mennyiségében és kezelésében, de mi köze egy nagy égboltfelmérésnek a Bibliához?

Űrszondahíradó! Hogyan keres vízjeget és mér napszelet a Merkúron az európai-japán BepiColombo? Mikor ér végre a Naphoz a Vénuszon gellert kapott Parker Solar Probe? Mekkora marsi földrengéseket érzékelt az InSight? Mit keresett a Jupiter legnagyobb holdjánál, a Ganymedesnél a Juno? Mit talált a Szaturnusz magjában a Cassini? A Pluto és az Arrokoth bolygókezdemény vizsgálata után merre tart most a New Horizons?

Nyáron indult, az Astronomy on Tappel közösen támogatott podcastsorozatunkban Kun Emma és Molnár László csillagászok, a Konkoly Thege Miklós Csillagászati Intézet kutatói és Tóth András, a Qubit állandó szerzője, a Budapest Science Meetup szervezője beszélget a csillagászat és az űrkutatás legforróbb híreiről.

Hallgasd alább:

Az epizód elérhető Spotify-on, Google Podcasts-on, Apple Podcasts-on, sőt RSS-ben és egyre több csatornán, iratkozz fel!

Az első adásban azt vizsgáltuk, vajon a kínaiak megtörték-e a marsi átkot, a másodikban, hogy mennyire veszélyes az út a világűrbe, a harmadikban, hogy vajon lakható volt-e valaha a Vénusz bolygó.

Hallgass bele ezekbe is: