A Google, az Amazon és az IKEA is csak félgőzzel teljesíti saját klímavédelmi vállalásait

A politikusokat tényekkel kell szembesíteni. A tudomány tényeket gyárt. Segíts minél többet publikálni belőlük!

Az üvegházhatású gázok globális kibocsátásának mintegy 5 százalékáért felelős 25 nemzetközi óriáscég még a felét sem valósította meg saját klímacéljainak – állítja a németországi New Climate Institute friss jelentése

A 2014-ben környezet- és klímakutatók által alapított nonprofit szervezet és a nemzetközi szén-dioxid-kvóták piacát monitorozó Carbon Market Watch eredetileg a legjobb nagyvállalati gyakorlatokat szedte volna csokorba. Meglepetésükre azonban a zöldítésben élenjáró óriáscégek közül alig egy pár teljesítette saját vállalásait. A multik által kommunikált és a tényleges kibocsátáscsökkentés közötti különbség mértéke jelentős, ráadásul a cégek rendszeresen hamisan számolnak be a területen végzett haladásukról – fogalmaz a terjedelmes jelentést ismertető február 7-én kiadott sajtóközlemény.

A jelentés szerint komoly hiányosság, hogy miközben a vállalatok 100 százalékos kibocsátáscsökkentést tüntetnek fel stratégiáikban, még azok teljes megvalósítása esetén is legfeljebb 40 százalékkal csökkentenék a jelenlegi értékeiket. 

A kutatók szerint a karbonsemlegesség, a zéró kibocsátás és a klímavédelem jelszavait hangoztató cégek zöme a gyakorlatban alig zöldítette tevékenységét. „Az Amazon, a Deutsche Telekom, az Enel, a GlaxoSmithKline, a Google, a Hitachi, az IKEA, a Vale, a Volkswagen és a Walmart vállalásai alacsony; az Accenture, a BMW Group, a Carrefour, a CVS Health, a Deutsche Post DHL, az E.ON SE, a JBS, a Nestlé, a Novartis, a Saint-Gobain és az Unilever vállalásai nagyon alacsony integritásúak” – olvasható a jelentésben. Az elemzés szerint a többiekhez képest jól teljesítő Apple, illetve a Sony és a Vodafone is csak mérsékelt sikerrel ültette át a gyakorlatba a kitűzött céljait . 

Jeff Bezos, az Amazon vezére 2019-ben az amerikai National Press Club klímacélokról szóló konferenciájánFotó: PAUL MORIGI/Getty Images via AFP

A jelentést ismertető BBC-nek a megnevezett vállalatok egyöntetűen cáfolták a fenti állításokat. Az Amazon például azt közölte, hogy jó úton halad, hogy elérje a 2040-re ígért nettó nulla szén-dioxid-kibocsátást, 2025-re pedig 100 százalékban átállítja teljes működését a megújuló energiákra.  

Korábbi kapcsolódó cikkeink: