A pusztító tűzvészek füstfelhői is melegítik az Északi-sarkvidéket

A Qubit a szabad és tájékozott magyar nyilvánosságért dolgozik. Segítsd a munkánkat!

Az utóbbi évtizedben tapasztalt ausztrál, portugál, szibériai vagy egyesült államokbeli pusztító tűzvészek füstcsóvái nemcsak elszínezték az eget az adott országok felett, növelték az egészségügyi kockázatokat és rengeteg térségben rekordmértékűvé dagasztották a szén-dioxid-kibocsátást, hanem aktívan hozzájárulnak az Északi-sarkvidék melegedéséhez és ezáltal a jégtömeg zsugorodásához is. Ezt mutatták kínai kutatók vizsgálatai, akik pénteken tették közzé eredményeiket a One Earth folyóiratban.

A kutatók szerint a világszerte egyre gyakrabban tapasztalható tűzvészek segíthetnek megmagyarázni azt is, hogy az Északi-sarkvidék miért melegszik gyorsabban, mint a bolygó többi része. Az elmúlt 50 évben ugyanis háromszor olyan gyorsan emelkedett a hőmérséklet az Arktiszon, mint a bolygó többi részén. Eredményeik alapján attól tartanak, hogy ez a folyamat a jövőben fokozódhat.

A klímakutatók évek óta ismerik az elemi szénből álló koromrészecskék (black carbon) hatásait. Ezek a dízelmotorokból, a szén égetéséből, a fatüzeléssel működő tűzhelyekből és más forrásokból származó részecskék elnyelik és hővé alakítják a napfényt. A klímaszakértők szerint a második legnagyobb mértékben ezek járulnak hozzá a globális felmelegedéshez, és jól dokumentálható a hatásuk az Északi-sarkvidékre és a felhőkre nézve is.

Ehhez képest a kevésbé sűrű füstfelhőket alkotó, barna színű, szerves anyagokból álló részecskék (brown carbon) hatását, ami leginkább a fák és más növények, kisebb részben pedig a fosszilis tüzelőanyagok elégetéséből származik, a kutatók mindeddig vagy figyelmen kívül hagyták, vagy az ezeket övező bizonytalanságokat figyelembe véve építették be a klímamodelljeikbe. A pénteken megjelent kutatást végző tudóscsoport 2017-ben a Hszüe Long kínai jégtörő fedélzetén körbeutazta az Északi-Jeges-tengert, hogy közelebbről megvizsgálja ezeknek a részecskéknek a hatásait.

Miközben korábbi becslések még azt mutatták, hogy a barna színű, szerves részecskék a globális felmelegedés mindössze 3 százalékáért tehető felelőssé a fekete koromrészecskékhez képest, a kínai tudósok most azt találták, hogy az ártalmatlanabbnak vélt részecskék sokkal nagyobb károkat okoznak a régióban, mint eddig sejteni lehetett. A szimulációk és a megfigyeléses elemzések alapján a fekete koromrészecskék felmelegítő hatásának akár 30 százalékát is elérhetik - mondta Ping-king Fu, a kínai Tiencsin Egyetem légkörrel foglalkozó vegyésze.

A tanulmány szerint a barna színű, szerves részecskék kibocsátásának legfőbb forrásai a tűzvészek, amelyek a fosszilis tüzelőanyagokhoz képest kétszer annyira melegítik az Északi-sarkvidéket. A kutatók szerint ugyanis a füstben található barna színű, szerves anyagok észak felé sodródnak, és a sarkvidéki térségbe vonzzák a hőt.

A jelenséggel egyfajta öngerjesztő folyamat veszi kezdetét: a globális felmelegedés miatt egyre több a tűzvész, emiatt növekszik a barna színű, szerves részecskék kibocsátása, ez pedig a jég olvadásához és még erőteljesebb felmelegedéshez vezet.