A pusztító tűzvészek füstfelhői is melegítik az Északi-sarkvidéket

2022.03.19. · tudomány

Az utóbbi évtizedben tapasztalt ausztrál, portugál, szibériai vagy egyesült államokbeli pusztító tűzvészek füstcsóvái nemcsak elszínezték az eget az adott országok felett, növelték az egészségügyi kockázatokat és rengeteg térségben rekordmértékűvé dagasztották a szén-dioxid-kibocsátást, hanem aktívan hozzájárulnak az Északi-sarkvidék melegedéséhez és ezáltal a jégtömeg zsugorodásához is. Ezt mutatták kínai kutatók vizsgálatai, akik pénteken tették közzé eredményeiket a One Earth folyóiratban.

A kutatók szerint a világszerte egyre gyakrabban tapasztalható tűzvészek segíthetnek megmagyarázni azt is, hogy az Északi-sarkvidék miért melegszik gyorsabban, mint a bolygó többi része. Az elmúlt 50 évben ugyanis háromszor olyan gyorsan emelkedett a hőmérséklet az Arktiszon, mint a bolygó többi részén. Eredményeik alapján attól tartanak, hogy ez a folyamat a jövőben fokozódhat.

A klímakutatók évek óta ismerik az elemi szénből álló koromrészecskék (black carbon) hatásait. Ezek a dízelmotorokból, a szén égetéséből, a fatüzeléssel működő tűzhelyekből és más forrásokból származó részecskék elnyelik és hővé alakítják a napfényt. A klímaszakértők szerint a második legnagyobb mértékben ezek járulnak hozzá a globális felmelegedéshez, és jól dokumentálható a hatásuk az Északi-sarkvidékre és a felhőkre nézve is.

Ehhez képest a kevésbé sűrű füstfelhőket alkotó, barna színű, szerves anyagokból álló részecskék (brown carbon) hatását, ami leginkább a fák és más növények, kisebb részben pedig a fosszilis tüzelőanyagok elégetéséből származik, a kutatók mindeddig vagy figyelmen kívül hagyták, vagy az ezeket övező bizonytalanságokat figyelembe véve építették be a klímamodelljeikbe. A pénteken megjelent kutatást végző tudóscsoport 2017-ben a Hszüe Long kínai jégtörő fedélzetén körbeutazta az Északi-Jeges-tengert, hogy közelebbről megvizsgálja ezeknek a részecskéknek a hatásait.

Miközben korábbi becslések még azt mutatták, hogy a barna színű, szerves részecskék a globális felmelegedés mindössze 3 százalékáért tehető felelőssé a fekete koromrészecskékhez képest, a kínai tudósok most azt találták, hogy az ártalmatlanabbnak vélt részecskék sokkal nagyobb károkat okoznak a régióban, mint eddig sejteni lehetett. A szimulációk és a megfigyeléses elemzések alapján a fekete koromrészecskék felmelegítő hatásának akár 30 százalékát is elérhetik - mondta Ping-king Fu, a kínai Tiencsin Egyetem légkörrel foglalkozó vegyésze.

A tanulmány szerint a barna színű, szerves részecskék kibocsátásának legfőbb forrásai a tűzvészek, amelyek a fosszilis tüzelőanyagokhoz képest kétszer annyira melegítik az Északi-sarkvidéket. A kutatók szerint ugyanis a füstben található barna színű, szerves anyagok észak felé sodródnak, és a sarkvidéki térségbe vonzzák a hőt.

A jelenséggel egyfajta öngerjesztő folyamat veszi kezdetét: a globális felmelegedés miatt egyre több a tűzvész, emiatt növekszik a barna színű, szerves részecskék kibocsátása, ez pedig a jég olvadásához és még erőteljesebb felmelegedéshez vezet.