Egy új szimuláció szerint néhány óra alatt jöhetett létre a Hold

2022.10.05. · tudomány

Az eddig leginkább elfogadott elmélet szerint a Föld még formálódott, amikor jött Theia, egy Mars méretű objektum, ami annyi anyagot szakított ki a bolygóból, ami elég volt a Hold létrejöttéhez.

Ez 4,6 milliárd évvel ezelőtt történt, de hogy pontosan hogyan, arról évtizedek óta vitáznak a csillagászok: az eddig leginkább elfogadott hipotézis szerint az így felszabaduló por és törmelék hosszú időn keresztül keringett a Föld körül, és az ezt követő sorozatos ütközésekből állt össze a bolygó.

Egy friss kutatás szerint ehhez elég kevés idő kellett: a Hold nem hosszú éveken keresztül formálódhatott, hanem csak néhány órán keresztül. A mostani szimuláció az eddigiekhez hasonlóan magyarázza, hogy miért van ugyanolyan anyagból a Hold, mint a Föld, és a NASA szerint elegánsabb és kompaktabb magyarázatot ad a létrejöttére.

A pálya rejtélye

A kutatáshoz használt szimuláció minden eddiginél összetettebb, éppen ezért sokkal többet feltárt a Hold születésének idejéből, mint a kevésbé alapos korábbi kutatások. Ezek több olyan részletet is figyelmen kívül hagyhattak, amelyek a mostaniból már nem hiányoztak. A szimuláció a Föld és a Hold anyagának egyezése mellett magyarázatot nyújt a Hold vékony kérgére és a pályájának az alakulására is.

Jacob Kegerreis, a NASA Ames Research Center kutatója szerint a szimuláció kezdetekor nem tudták, mire számíthatnak majd, de első körben annyi kiderült a kutatásból, hogy az eddigi modellek gyakran félrevezető magyarázatokat adhattak a Hold születésére.

A Holdon gyűjtött kőzetminták vizsgálata is alátámasztotta a mostani forgatókönyvet, de ez önmagában még nem magyarázta a Hold sajátos pályáját – az viszont, ha az égitest csillagászati szempontból pillanatok alatt jött létre, erre is magyarázatot ad.