Potenciálisan lakható bolygót találtak a Földtől száz fényévre lévő TOI 700 rendszerben

2023.01.13. · tudomány

A NASA bolygókutató távcsöve, a TESS felfedezett egy újabb Föld méretű bolygót egy közeli csillag lakhatósági zónájában. A TOI 700 e névre keresztelt égitest egyike annak a négy ismert bolygónak, amelyek egy nagyjából 100 fényévre lévő vörös törpe, a TOI 700 körül keringenek.

Ebben a bolygórendszerben már korábban is felfedeztek egy potenciálisan lakható bolygót (TOI 700 d), míg a b és c jelzésű bolygók közelebb keringenek a központi csillagjukhoz, így valószínűleg magasabb hőmérsékletük miatt esnek ki a lakhatósági zónából.

A TOI 700 e illusztrációja, háttérben másik földszerű társával, a TOI 700 d-vel
photo_camera A TOI 700 e illusztrációja, háttérben másik földszerű társával, a TOI 700 d-vel Illusztráció: NASA/JPL-Caltech/Robert Hurt

A most felfedezett TOI 700 e eggyel közelebb helyezkedik el a csillaghoz, mint a d jelzésű, így – mivel a bolygók a felfedezésük sorrendjében kapják nevüket – az a helyzet állt elő, hogy a bolygók az a-b-c-e-d sorrendben követik egymást.

A lakhatósági zóna azt a területet jelenti egy csillag körül, ahol olyan a hőmérséklet, ami folyékony víz létezését teszi lehetővé egy bolygó felszínén. A csillagászok most a TOI 700 rendszeren belüli négy bolygó összehasonlításán dolgoznak, hogy felfedjék, hogyan befolyásolták a bolygók különböző tulajdonságai azok lakhatóságát.

A bejelentés szinte egybeesett azzal, hogy a James Webb űrtávcső is megtalálta első exobolygóját, az LHS 475 b nevű, Föld méretű kőzetbolygót – ez azonban jóval közelebb van a csillagjához, így kívül esik a lakhatósági zónán. A TESS és a Webb ráadásul együttműködnek: az LHS 475 b első jeleit a TESS fedezte fel, majd a kutatók javaslatára a Webb is ráirányította a műszereit, hogy megerősítse a létezését.

Az LHS 475 b kőzetbolygó illusztrációja
photo_camera Az LHS 475 b kőzetbolygó illusztrációja Illusztráció: NASA, ESA, CSA, Leah Hustak (STScI)

A James Webb űrtávcső egyik legígéretesebb küldetése a TRAPPIST–1 bolygórendszer felkutatása lesz – ez azon kevesek egyike, amelyekről tudjuk, hogy több Föld méretű bolygónak is otthont ad.