Elképesztő koponyagyűjtemény került elő egy neandervölgyi barlangból

2023.01.30. · tudomány

A mai Közép-Spanyolország területén élt neandervölgyiek egy csoportja nagy testű növényevők koponyáival zsúfolt tele egy barlangot – írja a Nature Human Behaviour folyóiratban nemrég megjelent tanulmány beszámoló alapján az IFL Science.

Spanyol kutatók a Cueva Des-Cubierta nevű barlang feltárása során bukkantak az elképesztő trófeakollekcióra. Szerintük ez az első olyan leletegyüttes, amelynek vizsgálata fényt deríthet a Homo sapiens neanderthalensis spiritualitására.

A feltárt maradványok különlegessége, hogy a korábbi neandervölgyiekhez köthető barlangokban csontokból készült használati eszközök, szerszámok, fegyverek és étkezési hulladék formájában kerültek elő már kihalt állatok csontjai. A tanulmány szerzői szerint „a mai napig nem azonosítottak olyan lelőhelyet, amelynek kizárólag szimbolikus jelentősége lenne".

A Cueva Des-Cubierta nevű barlangból azonban 35 olyan nagyméretű állati koponya került elő, amelyek leginkább a Homo sapiens sapiens vadásztrófeáihoz hasonlítanak.

photo_camera Sztyeppei bölény (Bison priscus), őstulok (Bos primigenius) és keskeny orrú orrszarvú trófeák a neandervölgyiek barlangjából Fotó: Javier Trueba/ MSF

Mivel a kollekción kívül más állati maradvány nem volt a lelőhelyen, a kutatók egyértelműnek tartják, hogy a trófeák azután kerültek a barlangba, hogy gondosan kikészítették őket. Ebben az az érdekes, hogy az eddigi leletek alapján az paleontológusok és az antropológusok úgy tartották, hogy a modern ember használta először rituális célokra az állati csontokat.