Az ételekben található nanoműanyagok 145 százalékkal fokozhatják a zsírfelszívódást

2023.03.31. · tudomány

Az ételeinkben és az italainkban megbúvó mikroműanyagok fokozhatják, mennyi zsírt emésztünk meg és szívnak fel a sejtjeink - írta pénteken a New Scientist. Ezzel növelhetik az elhízás, a szív- és érrendszeri betegségek és más olyan kórképek kialakulásának kockázatát, amelyek a túl sok zsír fogyasztásával járnak együtt.

A műanyagok köztudottan nem bomlanak le, hanem apró részekre esnek szét. Az 5 milliméternél kisebb darabokat nevezzük mikroműanyagoknak, amelyeket a tudósok megtaláltak már a pingvinekben, az anyatejben, a palackozott vízben, az emberi vérben, de a Mount Everest csúcsán is. A legapróbbak akár a méter egymilliomod részét jelentő nanoméreteket is elérhetik, vagyis olyan kicsik, hogy emberi szemmel már nem láthatók.

Mikroműanyagok asztali só kristályain.
photo_camera Mikroműanyagok asztali só kristályain. Fotó: PAULO DE OLIVEIRA/Biosphoto via AFP

Egy 2021-es tanulmány szerint az emberek hetente 5 gramm nanoműanyagot fogyaszthatnak el, ami nagyjából megfelel egy bankkártya méretének. Philip Demokritou, a New Jersey állambeli Rutgers Egyetem kutatója, a mikroműanyagok zsírfelszívódásra gyakorolt hatásáról szóló tanulmány levelező szerzője kollégáival azt vizsgálta, hogyan hatnak az emésztésre a nanoműanyagok.

Ehhez a bélnyálkahártyát alkotó három különböző emberi hámszövetből vékonybélmodellt gyártottak. Először az átlagos amerikai ételkompozícióhoz hasonló koktélt kevertek fehérjékből, zsírból, szénhidrátokból, cukrokból és rostokból, amihez nanoműanyagokat és zsíros tejszínt adtak, hogy tovább növeljék az egyveleg zsírtartalmát. Ezután az egészet még három másik folyadékon engedték át, amelyeket a szájban, a gyomorban és a vékonybelekben lévő enzimekkel és molekulákkal töltöttek meg. Ezután bevonták az egyveleggel a vékonybélmodellt, és két órával később megmérték a zsírok koncentrációját és lebomlását.

A végső egyveleg milliliterenként 100 mikrogrammnyi nanoműanyagot tartalmazott. Ehhez érdemes tudni, hogy az ételekben és a vízben a tudósok becslései szerint milliliterenként közel 240 mikrogrammnyi nanoműanyag található.

Demokritou és kollégái úgy találták, hogy a nanoműanyagok jelenléte fokozta a zsírok felszívódását, 33 százalékkal gyorsítva az emésztést ahhoz képest, mint amikor a koktél nem tartalmazott nanoműanyagokat. Sőt, a műanyagos változat 145 százalékkal növelte a szövetekbe felszívott zsírok mennyiségét, azonban a hámszövetekre nézve nem voltak sem mérgezők, és a gyomor áteresztőképességét sem csökkentették.

A kutató szerint ez azért történhet, mert a nanoműanyagok „mentőcsónakokként” viselkednek és megnövelik azt a felületet, amelyre a zsírmolekulák rátapadhatnak. Ezzel az emésztőenzimek pedig könnyebben lebonthatják és felszívhatják őket.