Elképesztő arcrekonstrukció készült egy 45 ezer éves nőről

2023.08.01. · tudomány

A közép-csehországi Beroun városka közelében található Zlatý kůň (magyarul: Arany ló) barlangrendszerből még 1950-ben került elő az a félbevágott emberi koponya, amelyről mára kiderült, hogy egy 45 ezer évvel ezelőtt élt nő csontmaradványa. Az antropológiai és a későbbi archeogenetikai elemzések eredménye szerint a nő tagja volt annak a populációnak, amely a neandervölgyi (Homo sapiens neanderthalensis) és a modern ember (Homo sapiens sapiens) keveredéséből jött létre. A Zlatý kůň-i nő jelenleg a legrégebben élt ember, akinek sikerült a teljes genomját szekvenálni.

A Live Science ismerteti azt az egyelőre csak preprint formában megjelent kutatást, amelynek során egy nemzetközi régészcsoport a koponya alapján rekonstruálta a 45 ezer éves nő arcát.

A Zlatý kůň-i nő arcrekonstrukciójának fázisai
photo_camera A Zlatý kůň-i nő arcrekonstrukciójának fázisai Fotó: Cícero Moraes

A munkához a kutatók a koponyáról készült komputertomográfiás (CT) felvételek mellett más leletanyagokból származó statisztikai adatokat is felhasználtak, mivel a maradványokat a nő halála után egy farkas vagy hiéna megrágta. Ami a rekonstruktőrök figyelmét leginkább felkeltette az az arc, különösen az álkapocs robusztussága volt, nem véletlen, hogy megtalálása után sokáig úgy tartották, hogy egy férfi maradványairól van szó.

photo_camera Ilyen lehetett a 45 ezer évvel ezelőtt a mai közép-csehországi Beroun közelében élt nő arca Fotó: Cícero Moraes

A modern emberénél nagyobb agytérfogat is férfira utalt, de a genetikai vizsgálatok rámutattak, hogy az agykoponya extra méretének az az oka, hogy a nő genomjának legalább 3 százaléka a neandervölgyiektől származik.

A rekonstruált bőrszínt és hajtípust szintén a szekvenálás eredményei alapján alakították ki a kutatók.

Félprofil a múltból