Kiderült, hogy mivel lehet eladni a vegán élelmiszereket
Egy idén megjelent kutatás szerint túl sok húst és állati eredetű terméket fogyaszt a Föld lakossága, azzal pedig, ha a század közepéig növényi alternatívákra cserélnénk ezeket az élelmiszereket, meg lehetne állítani az erdőterületek és természetes földterületek elvesztését, vagyis a lépés jót tenne a klímának, a biodiverzitásnak, és úgy általában mindenkinek. Igen ám, de erről a fogyasztókat is meg kell győzni: hiába léteznek alternatívák, úgy nem működnek, ha nem veszi őket senki.
Egy friss, 7300 résztvevő bevonásával készült felmérés azt vizsgálta, hogy hogyan lehetne vonzóbbá tenni a növényi alapú termékeket. A kutatók az eredményeiket a Society for Risk Analysis éves konferenciáján ismertették, az ezeket összefoglaló tanulmány később a Risk Analysis folyóiratban jelenik majd meg.
A felmérésben az online válaszadók két csomag közül választhattak: az egyikben szerepeltek állati eredetű élelmiszerek, a másikban nem. Mint kiderült, minden (vagy majdnem minden) azon múlik, hogy hogyan feliratozták a csomagokat.
Vegán? Akkor nem kell
A lehető legrosszabb választásnak a „vegán” címke használata bizonyult: az ezzel ellátott csomagot csak a válaszadók 20 százaléka tartotta vonzónak. A „növényi alapúnak” nevezett válogatást a résztvevők 27 százaléka választotta, míg az „egészséges és fenntartható” opciót 44 százalékuk tartotta vonzónak – pedig az ebben szereplő ajánlat is vegán volt, csak épp nem úgy hívták.
A kutatók szerint ennek az is lehet az oka, hogy a fenntarthatósággal és azzal, hogy valami jót tesz az embernek, még azoknak sincs semmi problémájuk, akik a felmérésben egyébként vöröshús-evőként azonosították magukat, de a veganizmust sokan stigmatizálják, és valami gyanús szektás dologként azonosítják.
Egy biztosnak tűnik: a húsmentes étkezés, vagy legalábbis a fogyasztás mérséklése fenntarthatóbbnak tűnik, mint az állati eredetű opció. Egy tavalyi kutatás szerint a gazdagabb országokban 75 százalékkal kevesebb húst kell fogyasztani ahhoz, hogy a jövőben is legyen mit enni, de magában a veganizmus sem old meg minden fenntarthatósági kihívást.
Ehhez valószínűleg ennél valamivel több kell, például az, hogy az alternatív élelmiszerek szélesebb körben és megfizethetően hozzáférhetővé váljanak, de ha tényleg azon múlik a növényi alapú étrend népszerűsége, hogy hogy hívják, egy próbát megér az „egészséges és fenntartható” varázsszó használata.