Timelapse videó készült arról, milyen egy nap a Marson

A Curiosity marsjáró már a 12. évét tölti a vörös bolygón, de még mindig olyan felvételeket tud küldeni, amitől eláll a lélegzetünk. Most nemcsak egy képet készített a marsi naplementéről, hanem tulajdonképpen timelapse videókat vett fel a hajnaltól sötétedésig tartó 12 marsi óráról.

Jó, a timelapse kis túlzás, itt 25 képkocka van egymás után illesztve, kétszer – a marsjáró első és hátsó kamerájával is rögzítette a Nap vándorlását. A 2023. november 8-án, reggel fél 6 és este fél 6 között rögzített felvételek a fekete-fehér képeket készítő Hazcammel készültek, közvetlenül az előtt a kéthetes időszak előtt, amikor a Nap a Mars és a Föld közé ékelődik, vagyis a Curiosityvel való kommunikáció szünetel.

Az első kamera délkelet felé, a Gediz Vallis irányába néz, ami egy völgy az 5,5 kilométer magasra emelkedő Mount Sharp lábánál.

A hátsó kamera a Mount Sharp lejtőire lát rá, és ennek a felvételnek a közepe-vége felé egy érdekes jelenség is látható: a 17. képkockán a kép bal oldalán megjelenő fekete folt azt mutatja, amikor a kamera szenzorait kozmikus sugárzás éri.

Egy marsi nap (sol) alig 40 perccel hosszabb, mint amit a Földön tapasztalunk, pontosabban 24 órából, 37 percből és 22 másodpercből áll. A marsi év viszont már jóval hosszabb a miénknél: 687 földi napba telik, míg a bolygó megkerüli a Napot.

A Curiosity 2012 augusztusában landolt az 54 kilométer széles Gale-kráterben, és bár eredetileg csak egy kétéves küldetést végzett volna 2014-től kezdve, máig járja a környéket és oszt meg felbecsülhetetlen értékű adatokat a NASA kutatóival – például ősi tavakról vagy az életnek egykor kedvező körülményekről.