Olcsó és fenntartható fehérjeforrást fejlesztettek rizsből és marhahús-őssejtekből

02.15. · tudomány

A jövő fehérjében gazdag, marhahúsízű rizsét állították elő dél-koreai kutatók halzselatinnal bevont rizsszemekből. A kísérlet vezetője, Jinkee Hong ételt is készített már a különleges húspótlóból, ami megtartotta rizsszerű állagát, íze viszont határozottan a marhahúséra emlékeztetett, írja a Guardian.

A fejlesztés során a kutatók a rizsszemeket halzselatinnal vonták be, majd marhákból származó vázizom- és zsírőssejteket ültettek beléjük. Ezt 9-11 napig érlelték, ezután pedig fogyasztásra alkalmasnak ítélték. Úgy vélik, a kész marhahús-rizs hibridnek úttörő szerep juthat a fenntartható élelmezésben, elsősorban a húsfogyasztás óriási karbonterhelésének leszorításában. 100 gramm marhahús előállítása ugyanis hozzávetőlegesen 50 kilogramm szén-dioxid felszabadulásával jár, míg ugyanennyi fehérjét jelentő hibrid rizs elkészítése csupán 6,27 kilogrammnyi kibocsátást jelent.

A marhahús-rizs hibrid a jövő fehérjében gazdag élelmiszere lehet a kutatók szerint.
photo_camera A marhahús-rizs hibrid a jövő fehérjében gazdag élelmiszere lehet Fotó: Yonsei University

A tanulmány másik szerzője az egyetem által kiadott közleményben úgy fogalmazott, hogy a rizs marhahússal való keresztezésével még tovább növelhetik annak értékes tápanyagtartalmát. Ehhez a kutatók szerint kapóra jön, hogy a rizs felülete megfelelően porózus, ami alkalmassá teszi arra, hogy az állati eredetű őssejtekből szövetek fejlődjenek ki rajta.

A hibrid rizst a kutatók analitikai vizsgálatoknak is alávetették. Ezek szerint az általuk fejlesztett speciális rizs 8 százalékkal több fehérjét és 7 százalékkal több zsírt tartalmaz, mint a rizs általában. A fejlesztés nemcsak a tápértéket, hanem az étel megjelenését is befolyásolta. A marhahúsos rizs szilárdabb és pergősebb volt, mint a megszokott ragacsos és puhább sima rizs.

Az állaga mellett a rizs íze és természetesen az illata is változott – ez utóbbi ráadásul az izomszövet és zsírtartalom mennyiségétől is függött. Az a rizs, amiben magasabb volt az izomszövet aránya, enyhén mandulás illatjegyeket mutatott, míg a zsírosabb változat a tejszín, a vaj vagy a kókuszolaj illatára emlékeztette a kutatókat.