Minél jobban melegszik a sarkkör, annál gyorsabban öregszenek a jegesmedvék

Egyre nagyobb bajban vannak a jegesmedvék, és egyre csökken rá a remény, hogy akár még a párizsi klímacélok betartásával meg lehetne menteni az északi-sarkvidéki élőhelyüket. Az IPCC tavalyi jelentése szerint a 2030-as és a 2050-es évek között a terület nyaranta szinte teljesen jégmentessé válhat, ami végül (a 22. századra) akár a faj eltűnéséhez is vezethet.

Ha mindez nem lenne elég, egy friss kutatás szerint mindennek tetejébe a medvék a felmelegedés miatt nem csak az élőhelyüket veszítik el, hanem gyorsabban is öregszenek, mint korábban. A Hudson-öbölben a nyolcvanas évek óta a jégmentes időszak hossza évtizedenként hat évvel nőtt, ennyivel kevesebb idejük maradt az állatoknak a vadászatra.

Kevesebb vadászidő, gyorsabb öregedés

A Manitobai Egyetem kutatói az évente begyűjtött minták vizsgálata alapján az állatok biológiai koráról is információt gyűjtöttek. Levi Newediuk, a kutatás vezetője összevetette a negyven évvel ezelőtti minták epigenetikai markereit a frissen begyűjtöttekével, és arra jutott, hogy a 2010 után született egyedek biológiai kora 2,6 évvel magasabb volt, mint az azonos kronológiai kort megért, hatvanas években született állatoké.

Newediuk és társai a kutatás eredményeit rögzítő tanulmányukban a biológiai kor megnövekedése mellett a medvék romló erőnlétére is kitértek, és arra jutottak, hogy ilyen körülmények között a Hudson-öbölben található jegesmedve-populáció fennmaradása is kétséges.

A helyzetet tovább súlyosbítja, hogy a jelek szerint az itteni állatok nem is nagyon képesek alkalmazkodni a klímaváltozás kihívásaihoz – amire a korábbi kutatások szerint olyan kevés idejük lenne, hogy az sem biztos, hogy ez egyáltalán lehetséges.