A „lehető leghülyébb ötlet” – a Goldman Sachs-tól várja a megváltást az európai űripar, hogy versenyre kelhessen Elon Musk SpaceX-ével

A Goldman Sachs-hoz fordult tanácsokért az Airbus, hogy segítsenek kitalálni, miként lehetne egy Elon Musk SpaceX vállalatával versenyképes új európai űrcéget alapítani – írta meg hétfőn a Bloomberg. Az új projektben állítólag a francia Thales és az olasz Leonard iparági óriások is benne lennének, de a lap szerint az egyeztetések még egyelőre kezdeti fázisban tartanak.
Mindenesetre Eric Berger, az ArsTechnica bennfentes szakújságírója, aki eddig két könyvet írt a SpaceX történetéről, az Airbus megközelítését keddi cikkében élesen kritizálta, a „lehető leghülyébb ötletnek” nevezve azt.
Berger szerint teljesen érthető, hogy Európa szeretne valamiféle választ adni a SpaceX iparági dominanciájára, és az is, hogy egyre inkább tartanak az európai szélsőjobboldalt nyíltan támogató Musktól. De egy olyan koncepció, ami a meglévő nagyvállalatokat tömöríti, kudarcra van ítélve – mert nem lesz képes versenyezni a gyorsan fejlesztő és mozgékony amerikai űriparral.
Tavaly az Egyesült Államok adta a világ űrrakéta indításainak közel 60 százalékát, míg Európa mindössze 1 százalékát. Amíg tavaly csak Musk vállalata 138 űrrakétát indított el, addig Európa mindösszesen hármat – két Vega és egy Ariane–6 rakétát, melyek egyike sem újrahasználható.

Eközben az amerikai űripar sem áll mozdulatlanul: Jeff Bezos Amazon-alapító amerikai Blue Origin űrcége januárban sikeresen fellőtte a részben újrahasználható New Glenn rakétát, ami valós versenytársat adhat a SpaceX Falcon–9 és Falcon Heavy rakétáinak, a SpaceX pedig ezerrel fejleszti a világ legnagyobb rakétarendszerét, a Starshipet.
Bergert az Airbus víziója az amerikai United Launch Alliance (ULA) történetére emlékezteti, amit két évtizeddel ezelőtt alapított a Boeing és a Lockheed Martin rakétaindítási üzleteik egyesítésével. Ahelyett, hogy ez nagyobb hatékonyságot eredményezett volna, Berger szerint a fellövési költségek elszálltak, és a Falcon–9 érkezéséig az Egyesült Államok részesedése csökkenni kezdett a globális kereskedelmi célú indítások terén.
Kapcsolódó cikkek a Qubiten: