A fékbetétek kopása a dízel motorok kipufogógázainál is mérgezőbb légszennyezéssel jár

Az utak, a gumiabroncsok és a fékek kopásával keletkező szállópor jelenleg a közúti közlekedésből származó kibocsátás egy sor európai országban meghaladja a kipufogógázok okozta környezeti terhelést, a fékpor pedig az egyik legjelentősebb légszennyező anyag – állítják a Conversation hasábjain megjelent cikkükben a Southampton-i Egyetem környezet-egészségügyi kutatói. és laboratóriumi kísérletekben emberi tüdőből vett szövetmintákon vizsgálták a dízel üzemű motorok kipufogógázaiból, illetve a közforgalomban használt járművek fékrendszeréből származó szállóporminták sejtkárosító hatásait. Mint írják, a fékpor szignifikánsan károsabbnak bizonyult. Az elváltozások egyértelmű összefüggést mutattak olyan tüdőbetegségekkel, mint a rák, a tüdőfibrózis, a COPD néven emlegetett krónikus obstruktív tüdőbetegség, vagy az asztma.

Mindezt annak ellenére, hogy az 1990-es évek végétől Európa egyetlen országában sem lehet azbesztet tartalmazó alkatrészeket használni a fékrendszerekben. A kutatók szerint az azóta alkalmazott azbesztmentes NAO (non-asbestos organic) anyagok kopása során keletkezett szennyezés mérgezőbb még a sokat emlegetett dízelüzemű járművek által eregetett kipufogógázoknál is.

Fékszerelés
photo_camera Fékszerelés Fotó: CAIA IMAGE/SCIENCE PHOTO LIBRARY/Science Photo Library via AFP

A kutatók azt is megállapították, hogy a NAO fékbetétek magas réztartalma felelős a fékpor egészségkárosító hatásáért, ahogy azt is, hogy az urbanizált környezetben belélegzett levegőben lévő réz mennyiségének csaknem fele a fékek és a gumiabroncsok kopásából származik. Más kutatócsoportok által végzett különféle tanulmányok azt találták, hogy a nagy koncentrációjú réznek való kitettség egyértelműen károsítja a tüdőfunkciókat és növeli az idő előtti elhalálozás kockázatát.

És mivel a belső égésű motorokat leváltó elektromos hajtási láncok csupán a kipufogógázok kibocsátását redukálják jelentősen, és a mozgási energiát „visszatápláló” regeneratív fékezés ellenére a teljes megállást biztosító fékezés a hagyományos módon történik, a kutatók azt javasolják, hogy a 2026 novemberében bevezetendő Euro 7-es kibocsátási szabványoknak a fékpor-kibocsátást is korlátozniuk kellene.

Egy Tesla fékrendszere 2017-ből
photo_camera Egy Tesla fékrendszere 2017-ből Fotó: TOBIAS SCHWARZ/AFP

Kapcsolódó cikkek a Qubiten:

link Forrás
link Forrás
link Forrás