Impossible Supreme: az amerikai pizzákon is megjelent a műhús

A Burger King és a McDonald’s után újabb amerikai étteremlánc ült fel a műhúsvonatra. A 1959-es alapítású Little Caesars, a legnagyobb Egyesült Államok-beli házhoz szállítós pizzalánc bejelentette, hogy három államban már teszteli az Impossible Supreme névre keresztelt műhúsos pizzát.

A növényi fehérjékből génszerkesztett pizzafeltétet, ami lényegében egy műhúsból készült kolbász, a Burger Kinghez hasonlóan a Little Caesars is a kaliforniai Impossible Foodstól rendeli. 

A technológia

Az Impossible nagy ötletének egyik alapja a szójából származó leghemoglobin nevű fehérjét kódoló gén, amely minden szempontból hasonlít az emlősökben található myoglobinra. Az állati izomszövetben, vagyis a húsban nagy mennyiségű myoblobinok azonban hemcsoportot is tartalmaznak, vagyis olyan vastartalmú, az oxigénszállítás feladatait ellátó festékanyagot, amely a hús vörös színét adja, és amit művi úton kifejezetten nehéz utánozni.

A cég a Pichia pastoris élesztőgombából származó, a gombában is a hemcsoport összeszerelését végző génekkel oldotta meg a problémát. A szója- és gombagéneket egy plazmidra klónozták, és bejuttatták az élesztőgombába, amely megtermelte a leghemoglobin fehérjét, ráadásul úgy, hogy a hemcsoportot is ráillesztette. Így készül állatmentesen a húsízért felelős fehérje, amelyhez aztán szója- és búzaproteineket adagolva gyártódik le a hamburgerpogácsa és még egy rakás másféle műhús, most már kolbász is.

Nem vegáknak készül

A vevők környezetvédelmi és egészségügyi megfontolásokból is egyre inkább érdeklődnek az állítólag kifejezetten húsízű étel iránt: az Euromonitor International előrejelzése szerint a húspótlók kiskereskedelmi piaca az Egyesült Államokban 2023-ra elérheti a 2,5 milliárd dollárt, míg 2018-ban 1,4 milliárd dollár volt a bevétel. A globális piac a tavalyi 18,7 milliárd dollárról 23 milliárdra nőhet.

Az Egyesült Államokban gyors ütemben sorakoznak fel a cégek az új trend mögé, az említett gyorsétteremláncokon kívül például még a tex mex éttermek vették be kínálatukba a proteinínyencségeket, a McDonald’s pedig Európában is teríti már a Nestlével együttműködésben létrehozott műhúsból készülő Big Vegant. A Tim Hortons (ami annyira kanadai, hogy egy hokijátékos alapította, és a lánc az ő nevét viseli) az Impossible Foods kanadai versenytársától, a Beyond Meattől szerzi be a növényi alapú kolbászt.

Az Impossible esetében azonban a Little Caesars pizzakolbászkája az első műhúskolbász jellegű termék, amit kifejezetten a megrendelő igénye szerint alakítottak az október óta zajló közös munka során, menet közben ötven prototípusát kidolgozva a nővényi fehérjéből szerkesztett kolbásznak.

Az eredmény.Fotó: Impossible Foods

A pizzalánc éttermeiben már korábban felfigyeltek rá, hogy a húsevők közül egyre többen váltanak vegetáriánus alternatívára. A műhúsos pizza tehát (ahogy a többi étterem hasonló terméke is) kifejezetten ezeket az önmérsékletet tanúsító húsevőket, és nem a vegetáriánusokat vagy vegánokat célozza, annál is inkább, mert a pizzán például van sajt is. És mivel a húsevők inkább a kolbászt favorizálják a darált húsos feltétek helyett, az Impossible-lel is ezt a terméket kísérleteztették ki. 

Eljött az Impossible kora

A Little Caesars a tervek szerint négy hétig teszteli az új terméket Florida, Új-Mexikó és Washington államban, mielőtt eldönti, hogy Amerikai-szerte piacra dobja-e a műhúskolbászos pizzát. Ha ez megtörténik, az Impossible talán nem is bírja majd az iramot, a cég ugyanis április végén azt közölte, hogy akkora az igény a termékeire, hogy kezd kifogyni a szuflából. Máris 7000 helyre szállítják ki termékeiket, és ez a szám legalább a duplájára nő, amikor a Burger King – a tervek szerint még idén – az USA összes államában bevezeti az Impossible Whoppert.

A 2011-ben alapított Impossible tehát terjeszkedik, új gyárakat nyit és munkaerőt toboroz, amihez nemrég 300 millió dollárral növelte tőkéjét, és olyan befektetőket talált, mint Serena Williams, Katy Perry és Jay-Z. Bár ezzel még nem oldották meg az ellátási problémákat, a jövőt látva azon vannak, hogy minden egyes nap növeljék a kapacitásukat.

Kapcsolódó cikkek a Qubiten: