3 milliárddal csökkent az észak-amerikai madárnépesség 1970 óta

2019.09.20. · tudomány

29 százalékkal, közel 3 milliárddal csökkent az észak-amerikai madárpopulációk egyedszáma az elmúlt 48 évben – állítják a Cornell Egyetem ornitológusai a Science folyóiratban csütörtökön megjelent tanulmányukban.

Az elmúlt öt évtized egymástól független, hivatásos és nem hivatásos, de szakszerű madármegfigyeléseit és -gyűrűzéseit, populációbecsléseit összegző kutatás szerint a drasztikus egyedszámcsökkenés 90 százaléka 12 madárcsaládot érint, köztük olyan mindennapi madarakat, mint a verébsármányfélék (Passerellidae), a fecskefélék (Hirundinidae) vagy a pintyfélék (Fringillidae).

Különösen nagy számban csökkent a füves puszták madárpopulációja: a prérik madárvilága 53 százalékkal, több mint 720 millió egyeddel lett szegényebb az 1970-es állapothoz képest.

A Cornell Egyetem kutatóinak eredményei nem légből kapottak, bár adataik javát az amatőrök megfigyeléseiből vették. A szakmailag magasan képzett, de az ornitológiával nem hivatásszerűen foglalkozó önkéntesek végzik ugyanis a megfigyelések és a gyűrűzések zömét mind az öt kontinensen, és nekik is köszönhető, hogy a madárfauna a legnaprakészebben feltérképezett élőlénycsoport a Földön.

A kutatók szerint a pusztulás olyan nagy mértékű, hogy súlyosan veszélyezteti a teljes kontinens természetes ökoszisztémáit, mindenekelőtt a táplálkozási láncokat. A madarak ráadásul a rovarokhoz hasonlóan kulcsszereplői a biológiai rendszereknek a beporzástól a növények szaporodásán és a kisemlősök, hüllők, kétéltűek populációszabályozásán át a talajok erőforráspótlásáig.

Szakállas bagoly zsákmányával az amerikai Grand Teton Nemzeti Parkban
photo_camera Szakállas bagoly zsákmányával az amerikai Grand Teton Nemzeti Parkban Fotó: Patrick Kientz/Biosphoto

A kutatók szerint a prériken tapasztalt egyedszámcsökkenés első számú oka az egyre intenzívebb mezőgazdálkodás és a szántóföldi vegyszerhasználat.

A kutatásból kiderül, hogy egyedül a vizes élőhelyek madárvilága nem sínylette meg az elmúlt évtizedeket. Jobb sorsuk furcsa módon a vadászatnak köszönhető. A vadászlobbi ugyanis mára kikényszerítette az ilyen ökoszisztémák szigorú védelmét, a madármérgező növényvédő szerek és az intenzív agrárkultúrák tilalmát.