Fekete lyuk is lehet a Naprendszer titokzatos kilencedik bolygója

2019.09.30. · tudomány

Nem bolygó, hanem törpe fekete lyuk lehet az az objektum, amelyről a Kaliforniai Műszaki Egyetem kutatóinak 2015-ben felállított kilencedik bolygó elmélete szól – fejtegeti új tanulmányában Jakub Scholtz, a Durhami Egyetem és James Unwin, a chicagói Illinois-i Egyetem asztrofizikusa.

2015-ben a kaliforniai Caltech kutatói vetették fel azt a közvetett bizonyítékokkal idén tavasszal részletesen alátámasztani vélt elméletüket, amely szerint sokkal nagyobb az esélye annak, hogy a Naprendszer kilencedik bolygója létezik, mint eddig feltételezhető volt. Kimutatták ugyanis, hogy bizonyos Neptunuszon túli objektumok (szakrövidítéssel TNO-k) pályáinak speciális elhelyezkedése a feltételezett távoli nagybolygó hatására alakult ki, nem pedig a véletlen műve.

A Neptunusz pályáján túl fekvő Kuiper-öv bizonyos objektumainak mozgása alapján az asztrofizikusok úgy kalkulálnak, hogy az titokzatos égitest tíz földtömegű lehet és 20 ezer földi év alatt kerüli meg a Napot.

photo_camera A kilencedik bolygó feltételezett pályája a Caltech kutatóinak számításai szerint Forrás: Caltech

Scholtz és Unwin a High Energy Physics folyóiratban megjelent cikkükben azt állítják, hogy a szakirodalomban Planet X néven emlegetett objektum nem feltétlenül bolygó, viselkedése és tömege alapján akár egy bolygótömegű, de mindössze egy földi bowlinggolyóval egyező méretű fekete lyuk is lehet. A kutatók szerint igazukat a még nem detektált nagy erejű gamma-sugarak bizonyíthatják.

A feltételezett, de eddig még nem megtalált kilencedik bolygó fantáziarajzos ábrázolása
photo_camera A feltételezett, de eddig még meg nem talált kilencedik bolygó fantáziarajzos ábrázolása Fotó: Don Dixon/leemage

Scholtz és Unwin úgy gondolja, hogy a Planet X keresésekor a fentiek miatt nem csak a látható fényben érdemes vizsgálni az objektum potenciális nyomait.