Vizet hozhatott a Naprendszerbe a csillagközi üstökös, a 2I/Borisov

2019.10.31. · tudomány

Egy amatőr csillagász augusztus végén fedezte fel a 2I/Borisov nevű csillagközi üstököst, amelyről most a NASA Goddard Űrközpontjának munkatársai azt állítják, hogy vizet hordozhat. A csillagászok az új-mexikói Apache Point Obszervatórium eszközeivel vizsgálták az üstökös által visszavert fényt, és megállapították, hogy jelentős mennyiségű oxigén veszi körül, ami valószínűleg vízmolekulákból ered.

„A 2I/Borisov felfedezése lehetőséget nyújt egy olyan üstökös illékony tartalmának megvizsgálására, ami egyértelműen a Naprendszeren kívülről érkezett, és ezzel más protosztelláris korongok fizikai és kémiai tulajdonságaira is következtetni lehet” – írja az Astrophysical Journal Letters című folyóiratban közzétett tanulmány.

A kutatók spektroszkópiai vizsgálattal próbálták megállapítani, mennyi vizet hordozhat az üstökös, és arra jutottak, hogy a 2I/Borisov hasonló mennyiségű (körülbelül 19 kilogrammnyi) vizet szublimál, mint a Naprendszer üstökösei. Ezután egy egyszerű modellel kiszámolták, hogy az üstökös aktív víztermelő területe 1,7 négyzetkilométert ölel fel.

photo_camera A 2I/Borisov a Föltől körülbelül 420 millió kilométerre, a Hubble űrteleszkóp október 12-i felvételén Fotó: NASA / ESA / D. Jewitt (UCLA)

Minél távolabb kerül tőlünk, annál könnyebb vizsgálni

A jelenség hátterében az állhat, hogy az üstökös a Nap felé haladva egyre forróbbá válik, a felszíni vízjég pedig egyből vízgőz formájában távozik az űrbe, a vízmolekulákat pedig az ultraviola fény hidrogénné és oxigénné bontja szét. A kutatók azért nem zárják ki a lehetőségét annak sem, hogy a megfigyelt oxigén nem vízből, hanem más forrásból, például szén-dioxidból keletkezett az üstökös körül.

Mivel általában a Naprendszer üstökösein is található víz, a 2I/Borisov eddig nem sokban különbözik tőlük, már persze azon kívül, hogy ez az első megfigyelt csillagközi üstökös – és mindössze a második megfigyelt csillagközi objektum az 1I/'Oumuamua után. A 2I/Borisov decemberben száll el a Nap mellett, így egyre több fényt ver majd vissza, ami kedvez a csillagászoknak, ráadásul egyre több gázt és port ereszt majd ki magából, amik új információkkal szolgálhatnak majd az üstökös kémiai és fizikai összetételét illetően.