Úgy tűnik, megérkezett a Naprendszerbe a második csillagközi vendég

2019.09.17. · tudomány

A 2017-ben felfedezett 1I/'Oumuamua után újabb csillagközi objektum került látótávolságba a Földtől. A Nemzetközi Csillagászati Unió Kisbolygóközpontja a múlt héten jelentette, hogy csillagászai valószínűleg felfedezték a második csillagközi objektumot, amit az ember valaha észlelt.

Gennagyij Boriszov krími amatőr csillagász augusztus 30-án elsőként fedezte fel a tárgyat, amelyet előzetesen el is nevezett C/2019 Q4 (Borisov) üstökösnek. A későbbi megfigyelések arra utaltak, hogy a tárgy hiperbolikus pályán halad, ami azt is jelenti, hogy sebessége megengedi, hogy kiszabaduljon a Naprendszer gravitációs mezejéből, ez pedig arra utal, hogy nem a Naprendszerből származik.

„A felfedezésben az a legizgalmasabb, hogy az új vendég összevethető az Oumuamuával”, azzal a szivarszerű kisbolygóval, amely az első ember által érzékelt csillagközi űrtárgy volt Naprendszerünkben – mondta a Gizmodónak Matthew Holman, a Kisbolygóközpont igazgatója.

A hawaii Gemini Obszervatórium Mauna Keán álló északi távcsövével szeptember 10-én éjjel sikerült képet is készíteni az új csillagközi tárgyról. A csillagászok helyi idő szerint hajnali háromkor tudták meg a részleteket az objektum hollétéről, és két órán belül sikerült is lencsevégre kapniuk.

photo_camera Fotó: Gemini Observatory/NSF/AURA

A C/2019 Q4 (Borisov) csillagközi eredetét még további vizsgálatoknak kell megerősítenie, de a kutatók máris elkezdtek gondolkodni rajta, milyen különbségek lehetnek az Oumuamua és az új látogató között. A Gemini északi távcsövének képén egy elmosódott fejet és egy farkat lehet azonosítani, ebben máris különbözik az elnyújtott kőre emlékeztető 2017-es látogatótól.

Az új tárgy jelenleg eléggé közel jár a Naphoz – napfelkelte előtt tűnik fel az ég alján, és a hajnali fényviszonyok nehezítik a megfigyelését. Boriszov szerencsére még közeledtében kapta el, így a kutatóknak Holman szerint lesz idejük további tanulmányozásnak alávetni a tárgyat. A C/2019 Q4 (Borisov)-ra további teleszkópokat irányítanak, hogy többet megtudjanak az eredetéről.