Tökéletesen elolvadt két sokat vizsgált sarkvidéki jégsapka Kanadában

2020.08.03. · tudomány

Az amerikai űrügynökség, a NASA július 14-i műholdas felvételeinek tanúsága szerint eltűnt a kanadai sarkvidéken található Ellesmere-sziget sokat vizsgált két jégsapkája – számolt be róla az Amerikai Hó és Jég Adatközpont (National Snow & Ice Data Center, NSIDC).

A Szent Patrik-öböl jégtakaróját több mint fél évszázada tanulmányozzák a kutatók, akik szerint az elmúlt időszakban brutálisan felgyorsult az olvadás.

A vizsgált két jégsapka esetében ez azt jelenti, hogy 1959-ben az egyik 7,48, a másik pedig 2,93 négyzetkilométer kiterjedésű volt, 2015-re viszont mindkettő a korábbi területének 5 százalékára csökkent.

A két jégsapka mérettcsökkenése 1959 és 2015 között
photo_camera A két jégsapka mérettcsökkenése 1959 és 2015 között Fotó: NSIDC

Mark Serreze, az NSIDC igazgatója, aki a 2017-es állapotleírás és az összefoglaló tanulmány vezető szerzője is, három éve úgy vélte, hogy a jégsapkák öt éven belül eltűnhetnek. A műholdfelvételek tanúsága szerint a kutató optimista volt.

2020-as állapotok: a kék karikák jelzik a jégsapkák helyét
photo_camera 2020-as állapotok: a kék karikák jelzik a jégsapkák helyét Fotó: NSIDC

A kutatók szerint egyértelmű, hogy a jégsapkák a globális felmelegedés miatt tűntek el. A klímaváltozás a sarkvidéket különösen súlyosan érinti, a térségben kétszer gyorsabban emelkedik az átlaghőmérséklet, mint a világ többi területén.