A COVID-19 betegséget kiváltó koronavírusok közeli rokonai szinte mindenütt jelen lehetnek a denevérekben Délkelet-Ázsiában

2021.02.09. · tudomány

A SARS-CoV-2 koronavírussal magas fokú genetikai rokonságot mutató, Thaiföldön izolált RacCS203 nevű koronavírus genomja 91,5 százalékban megegyezik a COVID-19 betegséget kiváltó kórokozóéval – olvasható a Nature Communications-ben február 9-én kedden megjelent tanulmányban.

A thaiföldi, szingapúri, kínai, ausztrál és amerikai kutatókból álló csoport Thaiföld déli részén vizsgálta a helyi patkósdenevérek (Rhinolophus acuminatus) antitestjeit, hogy megtudják, vajon mekkora területen lehet jelen a koronavírus az állatokban. Így derült ki, hogy az általuk izolált variáns szoros rokonságot mutat a korábban Kínában azonosított RmYN02-vel, amelynek genomja ugyanakkor 93,6 százalékos hasonlóságot mutat a humán járványt kiváltó SARS-CoV-2 genomjával.

A kutatók szerint a két eredmény alapján valószínűsíthető, hogy az SC2r-CoV nevű denevér-koronavírusok Délkelet-Ázsia minden országában jelen vannak. Márpedig az eddigi kutatások alapján, a SARS-CoV-2 is zoonózisként kezdte világjárványt kirobbantó humán kórokozói karrierjét.

Ahinolophus acuminatus
photo_camera Ahinolophus acuminatus Fotó: Thai National Parks

Ezt támasztja alá, hogy az egészségügyi világszervezet, a WHO vuhani tényfeltáró missziója szintén kedden jelentette be, hogy a vizsgálatok alapján rendkívül valószínűtlen, hogy a COVID-19-et okozó új koronavírus egy laboratóriumból kiszökve okozott pandémiát, az azonban valószínű, hogy egy közvetítő állat segítségével terjedt át az emberre – írja a Reuters.