Minden eddiginél erősebb marsrengést észlelt az InSight, 2018 óta vártak erre a kutatók

2022.05.10. · tudomány

A valaha egy másik bolygón mért legnagyobb, 5-ös erősségű rengést észlelt május elején az amerikai űrügynökség InSight leszállóegysége a Marson - jelentette be hétfő este a NASA. Ez a kutatók szerint minden korábbinál jobb betekintést ad majd a Mars belső szerkezetébe, és ezáltal hozzájárul a Föld kialakulásának megértéséhez is.

Az 5-ös magnitúdójú rengés május 4-én érte el az InSightot az Elysium Planitia síkságon található leszállóhelyén, megdöntve a tavaly augusztusban a szonda által érzékelt 4,2-es rengés rekordját. 2018 novemberi landolása óta a marsszonda több mint 1313 rengést mért a francia űrügynökség (CNES) által kifejlesztett, rendkívül érzékeny SEIS szeizmográf segítségével.

photo_camera Az InSight űrszonda fedélzete és napelemtáblái a szonda kamerája által 2019-ben készített szelfin Fotó: NASA/JPL-Caltech

Az InSight által észlelet rengéshullámok a NASA szerint vagy áthaladnak a Mars kérgének, köpenyének, illetve magjának anyagain, vagy visszaverődnek róluk. Eközben pedig megváltoznak, amiből a kutatók meg tudják fejteni az egyes rétegek mélységét, szerkezetét és összetételét, feltárva a vörös bolygó belső szerkezetét és a felszín alatt zajló folyamatokat. A szonda korábban egy tektonikus-vulkanikus hasadékrendszer, a Cerberus Fossae felől érkező erős rengésekkel találkozott, aminek egyes kutatók szerint akár vulkáni aktivitáshoz is lehet köze.

„Amióta letettük a Mars felszínére a szeizmográfunkat 2018 decemberében, azóta várunk a nagy rengésre. Ez most biztosan páratlan módon fogja megmutatni a bolygó belsejét, és a kutatók ezeket az adatokat évekig tanulmányozzák majd, hogy új dolgokat tanuljanak a Marsról" – mondta az InSight küldetéséről a NASA JPL kutatóintézetének munkatársa, Bruce Banerdt.

photo_camera Napfelkelte a Marson egy április eleji felvételen. Fent az InSight robotkarja látható, amivel a felszínre helyezte a szeizmográfot. Fotó: NASA/JPL-Caltech

Bár az 5-ös erősségű rengés földi viszonylatban nem hangzik hatalmasnak, a Marson ez közel van ahhoz a legfelső határhoz, amelyre kutatók az InSight küldetése alatt számítottak. A jel kezdeti elemzése a következő hónapokban befejeződhet: ennyi időbe telik, amíg megállapítják a rengés hozzávetőleges forrását és értékelik a bolygó mélyéről általa szállított főbb információkat.

A rekorddöntő rengés különlegességét növeli az is, hogy ez valószínűleg az egyik utolsó lesz azok közül, amiket ez az InSight észlelt. A szonda három és fél éve landolt a Marson, és mostanra napelemtábláit a mérnökök minden erőfeszítése ellenére egyre több por borítja, miközben a bolygó északi féltekéjén lassan beköszönt a tél. Ez egyrészt több légköri porral jár, ami még kevesebb fényt enged át a szonda napelemeire, valamint alacsonyabb hőmérséklettel, ami fokozottan leterheli a szonda elektromos fűtőelemeit.

photo_camera Alig látszódnak a por alatt az InSight napelemei ezen az április végi felvételen Fotó: NASA/JPL-Caltech

Május 7-én az InSight energiaszintje annyira lecsökkent, hogy a szonda biztonsági módba kapcsolt, és csak a legfontosabb rendszerek működnek rajta. Ennek célja a NASA szerint a leszállóegység védelme, és a következő időszakban újra megtörténhet, ahogy csökken a 2020 végén fő küldetési fázisát befejező szonda által termelt energia mértéke. A NASA korábbi marsjáróihoz és az InSighthoz képest a Curiosityt és a Perseverance-t nukleáris áramforrás működteti, így sem a rájuk rakódó por, sem az évszakok változása nem érinti őket különösebben.