Kifejezetten csehül állnak a nagy autógyárak a 2030-as klímacélokkal
- Link másolása
- X (Twitter)
- Tumblr
A világ 12 legnagyobb autógyártója közül csak 2 tervezi, hogy a következő években annyi elektromos járművet gyárt, amennyivel tartható a párizsi klímaegyezményben megfogalmazott 1,5 Celsius-fokos globális felmelegedési cél – derül ki az InfluenceMap független szakmai szervezet által végzett felmérésből.
A Tesla már most jól áll, de neki könnyű, hiszen a kezdetek óta csak elektromos autókat gyárt, így nem kell átalakítania a termelését. A második legjobban teljesítő járműgyártó a Mercedes-Benz, amely 2029-re 56 százalékra emelné a zéró kibocsátású, vagyis akkumulátorról vagy üzemanyagcelláról működő gépjárművek arányát a termelésben. Csakhogy a globális kibocsátáscsökkentést két szereplővel lehetetlen elérni, ahhoz a teljes szektor 80 százalékos átállására lenne szükség az évtized végére.
Kifelé zöldek, befelé visszakoznak
A legtöbb autógyár a nyilvánosság előtt aktívan támogatta a klímaegyezményt, de az azóta eltelt időben bírálják a kormányok törekvéseit, áll az InfluenceMap elemzésében. Azok a gyártók a legkevésbé elkötelezettek az éghajlatvédő politikák mellett, amelyek gyártásukkal sem követik a megszabott kvótákat. A Toyota, a Honda és a Nissan mindössze 14, 18 és 22 százalékban áll majd át a zéró kibocsátású autók gyártására 2029-ig a jelenlegi ütemezés szerint.
Ezzel a középmezőnyt is jelentősen alulmúlják; a Ford, a Stellantis, a Volkswagen és a BMW 36 és 46 százalék közötti céljai jóval közelebb állnak az egyezményben javasolt 52 százalékos értékhez.
A dac némiképp ellentmondásos, mert elektromos autók iránti kereslet világszinten folyamatosan nőtt az elmúlt években a Statista kimutatása szerint. Magyarországon a Jövő Mobilitása Szövetség 2021-es felmérésében a megkérdezettek 41,3 százaléka mondta, hogy a következő autója elektromos lesz.
Kapcsolódó cikkek a Qubiten:
Kaliforniában 2035-től csak elektromos vagy hidrogénhajtású autókat lehet eladni
Kaliforniában a károsanyag-kibocsátás 40 százaléka a közlekedésből fakad, ezért fokozatosan kivezetik a benzines járműveket. A most bemutatott részletes terv végrehajtása nem is tűnik lehetetlennek, az elektromos autók aránya ugyanis egy év alatt 7,8-ról 12,4 százalékra nőtt az összes járműeladás között.
Norvégia az első ország, ahol már több elektromos autót adnak el, mint hagyományosat
A dízel, benzines és hibrid autók együttes eladásait is túlszárnyalta az újonnan eladott elektromos autók száma az országban, amely jó úton halad afelé, hogy 2025-ig teljesen betiltsa a fosszilis eredetű üzemanyagot fogyasztó járművek árusítását.
Óvatosan nyit a villanyautók felé a Toyota
A világ legnagyobb autógyártója 70 milliárd dollárt szán az elektromos autók fejlesztésére, de a cég vezérigazgatója szerint 2030-ra csupán a Toyota eladásainak harmadát teszik majd ki ezek a járművek. A vállalat igazgatója a hibridekben és a hidrogénmeghajtású autókban látja a jövőt.
1946 óta nem adtak el ilyen kevés autót az Egyesült Királyságban
Tavaly áprilisban több mint 161 ezer, idén több mint négyezer új autót adtak el az Egyesült Királyságban. Viszont soha még ekkora nem volt az elektromosok részesedése.