Kifejezetten csehül állnak a nagy autógyárak a 2030-as klímacélokkal
A világ 12 legnagyobb autógyártója közül csak 2 tervezi, hogy a következő években annyi elektromos járművet gyárt, amennyivel tartható a párizsi klímaegyezményben megfogalmazott 1,5 Celsius-fokos globális felmelegedési cél – derül ki az InfluenceMap független szakmai szervezet által végzett felmérésből.
A Tesla már most jól áll, de neki könnyű, hiszen a kezdetek óta csak elektromos autókat gyárt, így nem kell átalakítania a termelését. A második legjobban teljesítő járműgyártó a Mercedes-Benz, amely 2029-re 56 százalékra emelné a zéró kibocsátású, vagyis akkumulátorról vagy üzemanyagcelláról működő gépjárművek arányát a termelésben. Csakhogy a globális kibocsátáscsökkentést két szereplővel lehetetlen elérni, ahhoz a teljes szektor 80 százalékos átállására lenne szükség az évtized végére.
Kifelé zöldek, befelé visszakoznak
A legtöbb autógyár a nyilvánosság előtt aktívan támogatta a klímaegyezményt, de az azóta eltelt időben bírálják a kormányok törekvéseit, áll az InfluenceMap elemzésében. Azok a gyártók a legkevésbé elkötelezettek az éghajlatvédő politikák mellett, amelyek gyártásukkal sem követik a megszabott kvótákat. A Toyota, a Honda és a Nissan mindössze 14, 18 és 22 százalékban áll majd át a zéró kibocsátású autók gyártására 2029-ig a jelenlegi ütemezés szerint.
Ezzel a középmezőnyt is jelentősen alulmúlják; a Ford, a Stellantis, a Volkswagen és a BMW 36 és 46 százalék közötti céljai jóval közelebb állnak az egyezményben javasolt 52 százalékos értékhez.
A dac némiképp ellentmondásos, mert elektromos autók iránti kereslet világszinten folyamatosan nőtt az elmúlt években a Statista kimutatása szerint. Magyarországon a Jövő Mobilitása Szövetség 2021-es felmérésében a megkérdezettek 41,3 százaléka mondta, hogy a következő autója elektromos lesz.
Kapcsolódó cikkek a Qubiten: