Szerves molekulákra bukkant a Marson a Perseverance

2022.09.16. · tudomány

Szerves molekulákat tartalmazó köveket talált a Marson a Perseverance. Ez még önmagában nem jelenti azt, hogy egykor élet lehetett a bolygón, de elképzelhető, hogy ennek a nyomaira bukkant rá a marsjáró – azt, hogy milyen szerves anyagról van szó, csak azután tudják megállapítani, hogy a begyűjtött mintákat a Földön is megvizsgálják.

Thomas Zurbuchen, a NASA tudományos igazgatóhelyettese szerint a mostani minták azért is érdekesek, mert a kutatók különösen sokat vártak a Jezero-krátertől.

A kőzetmintákat a Jezero-kráterben gyűjtötték, egy egykori tó és a hozzá csatlakozó folyó deltájánál. Ken Farley, a Perseverance projektvezetője szerint a mostani felfedezések sokat elárulnak a Mars történetéről: azzal, hogy egy korábbi misszióban a tómedret vizsgálták, most pedig a deltát, változatosabb mintákhoz jutottak a kutatók.

8 milliárd dolláros projekt

Farley szerint abban az esetben, ha volt élet a Marson, a mostani helyszín különösen sokat ígérő lehet, bár arra is felhívta a figyelmet, hogy a szerves molekulák önmagukban még nem jelentik azt, hogy volt is ott élet. David Shuster, a Kaliforniai Egyetem kutatója szerint különösen jó hír, hogy az újonnan begyűjtött mintákban szulfátok és agyagmaradványok találhatóak, ilyen körülmények között ugyanis jobban megőrződnek a biomarkerek.

A mintákat a NASA és az Európai Űrügynökség 2028-ban indítja vissza a Földre, a begyűjtött kőzetek valamikor a 2030-as évek elején érkeznek haza. A Perseverance eddig 12 sokat ígérő kőzetmintát szedett össze, nagyjából még ugyanennyit terveznek még begyűjteni.

A tervek szerint egy új leszállóegységet küldenek majd a bolygóra, ami egy rakétával Mars körüli pályára állítja őket. A projekt 8 milliárd dollárba kerül, és összesen 30 marsi mintát továbbít majd a Földre, ahol aztán évtizedeken keresztül vizsgálják majd őket a kutatók.

Ha élet nyomaira nem is bukkannak, a mintavétel akkor sem volt felesleges: a tudósok a Perseverance-tól azt is várják, hogy segít megfejteni a marsi geológia titkait, illetve azt, hogy miért alakult másként a bolygó története, mint a Földé.