A James Webb űrtávcső elkészítette első képeit a Marsról

2022.09.20. · tudomány

Bár a 2021 karácsonyán az űrbe bocsátott James Webb űrtávcső (JWST) elsődleges feladata az univerzum legkorábbi galaxisainak, valaha megfigyelt legtávolabbi objektumainak kutatása, időnként a Földhöz közeli bolygókat is vizsgálja.

Az eszköz most elkészítette az első képeit a Marsról, és széleskörű légköri adatokat rögzített a bolygóról, amelyek segítségével a csillagászok olyan jelenségeket azonosíthatnak, amilyenekre a korábbi műszerek nem adtak lehetőséget.

A felvételek a Mars keleti félgömbjét két különböző infravörös hullámhosszon mutatják: a közeli infravörös tartományban rögzített kép a bolygó felszíni jellegzetességeit tárja fel, míg a közép-infravörös felvételek a Mars felszínéről és légköréből kibocsátott hőre, illetve a légkör szén-dioxid-koncentrációjára vonatkozó információkra világít rá.

photo_camera Forrás: NASA

A JWST előnye, hogy a bolygó teljes képét képes egyszerre, nagy felbontásban, rövid expozícióval leképezni, amivel lehetőség nyílik a rövid idő alatt bekövetkező események, például a porviharok, az időjárási mintázatok és az évszakos változások tanulmányozására.

Ezáltal a kutatók könnyebben nyomon követhetik az általuk észlelt gáznyomok forrásait. „Ezeknek a kémiai forrásoknak az azonosítása olyan munka, amit a James Webb űrtávcsővel sokkal ígéretesebb módon el lehet végezni” – mondta Giuliano Liuzzi, a JWST kutatásait vezető csoport egyik tagja.

Az olyan gázok, mint a metán vagy a hidrogén-klorid, csak nagyon kis mennyiségben fordulnak elő a Mars légkörében, de kiemelt fontosságúak a lehetséges biológiai vagy geológiai folyamatok azonosításához. A Marson ilyen gázokat kutató korábbi küldetések általában a bolygó körül keringő űrszondákat használtak, amelyek csak a Mars kisebb területeiről tudtak pillanatképet készíteni – ebben nyújt újat a távolról, teljes képet készítő űrtávcső.