Az alkotás kulcsfontosságú az Ukrajnából Magyarországra menekült gyerekek poszttraumás tüneteinek enyhítésében

2022.11.20. · podcast

A hazai szabályozás értelmében az Ukrajnából február óta, az orosz-ukrán háború miatt Magyarországra került iskolaköteles korú gyerekek csak úgy tehetnek eleget tankötelezettségüknek, ha integrálódnak a hazai oktatási rendszerbe. A gyerekek a poszttraumás stressz legkülönbözőbb tüneteit mutathatják. A gyereknél jelentkezhetnek pszichoszomatikus tünetek (fejfájás, hányinger, hasfájás, hányás), míg sokan alvási problémákkal, zárkózottsággal, ingerlékenységgel, figyelmi nehézségekkel, pánikrohamokkal küzdhetnek. Előfordulhat, hogy nehezen kezelik az erős hanghatásokat, és egyeseknél viselkedésproblémák alakulhatnak ki. Mindezt nemcsak az Ukrajnából menekült gyerekek kezelik nehezen, hanem megfelelő segítség és felkészültség híján újdonsült osztálytársaik, azok szülei vagy a tanárok is.

Hogyan tudnak beilleszkedni az orosz-ukrán háború elől Magyarországra menekült gyerekek a magyarországi iskolákba, óvodákba? Hogyan tudják feldolgozni a háborús traumát? Segít-e nekik, ha közben iskolába, óvodába járnak? A nyelvi akadályokon felül milyen nehézségeik adódhatnak a tanév során? Honnan remélhetnek segítséget ezeknek a nehézségeknek a leküzdésében? Hogyan lehet azokat a képességeket kamatoztatni, amelyekben a gyerekek minden nehézségük ellenére jól teljesítenek? Mi lehet a művészetek, az alkotás, a nem verbális tanulási folyamatok és tevékenységek szerepe az ukrajnai gyerekek magyar intézményekbe való integrálásában?

Minderről a szervezett erőszak áldozatainak megsegítésén közel harminc éve dolgozó Cordélia Alapítvány munkatársaival, Roszik-Volovik Xénia és Kepics Zsanett gyermekpszichológussal és Szarka Eszter nonverbális terapeutával beszélgettünk. A szakértők egyebek mellett arra hívták fel a figyelmet, hogy a traumatizált gyerekek, bár a háborús zónát elhagyták, most is krízisben vannak, ami felőrli kapacitásaikat. Mint mondták, efféle veszélyhelyezetben az emberi szervezet vagy úgy reagál, hogy lefagy, vagy úgy, hogy „harcolj vagy menekülj” állapotba kerül.

Beszélgetésünket hallgasd alább:

Az epizód elérhető Spotify-on, Google Podcasts-on, Apple Podcasts-on, sőt RSS-ben és egyre több csatornán, iratkozz fel!

A podcast elkészítését az Oriens és a Science+ támogatta.

Kapcsolódó cikkek a Qubiten:

link Forrás
link Forrás
link Forrás