Az óceán mélyére temetnék a felmelegedést okozó szén-dioxidot

2022.12.02. · tudomány

Egy nemzetközi kutatócsoport tagjai az óceán felszínén úszó, fotoszintetizáló mikroorganizmusok, a fitoplanktonok hatékonyabb etetésével segítené elő azt, hogy ezek az organizmusok jobban elszaporodjanak, és több szén-dioxidot kössenek meg a levegőből. Így amikor elpusztulnának, a testükben felhalmozódott szén-dioxid a tengerfenéken rakódna le. Ez a lényege a brit, thaiföldi és amerikai kutatóközpontok munkatársai által november végén a Nature Nanotechnology folyóiratban közzétett tanulmánynak, amely a fitoplanktonok számának növelését az óceán mesterségesen előállított nanorészecskéket tartalmazó műtrágyázásával képzeli el.

Michael Hochella, az amerikai energetikai minisztérium egyik kutatóintézetének földtudományokkal foglalkozó tudósa és a tanulmány vezető szerzője azt mondta, a felmelegedés leküzdéséhez arra van szükség, hogy globális szinten csökkentsük a szén-dioxid szintjét. A bolygó hatékony hűtéséhez pedig minden opciót meg kell vizsgálni, beleértve azt a lehetőséget is, hogy az óceánokat használjuk szén-dioxid-temetőként.

A fitoplanktonok apró élőlények, az óceáni szénciklus egyik legfontosabb összetevői. Szaporodásukhoz és növekedésükhöz olyan ásványi anyagokra van szükség, mint a vas, viszont az óceán felszínén ebből csak korlátozott mennyiség áll rendelkezésre, ez pedig korlátozza a fitoplanktonok számát is. Így a tudósok és mérnökök arra gondoltak, hogy amiként a talajban a műtrágyák segítenek a növények növekedésében, elméletileg hasonló segítséget lehetne adni az óceánok felszínén úszó mikroorganizmusoknak.

Pótolnák a hiányzó bálnaürüléket

Az óceánokban a természet már megteremtette a trágyázás természetes változatát a bálnák segítségével, akik hatalmas ürülékadagokban szolgáltatják a planktonoknak a máskülönben elérhetetlen tápanyagokat. Mára azonban a bálnavadászat miatt vészesen lecsökkent a hatalmas tengeri állatok száma. Míg korábban a bálnák mintegy kétmillió tonnányi szén-dioxidot segítettek kivonni a levegőből évente, ez mára mindössze 200 ezer tonnára csökkent.

A tudósok szerint a hiányzó trágya pótlásával stimulálni lehetne a fitoplanktonok növekedését és szaporodását, amik így több szén-dioxidot tudnának kivonni a levegőből, és ezt pusztulásukkor magukkal vihetnék a tengerfenékre. Ehhez a kutatók vulkáni hamuból és talajüledékből származó vasoxid és vasoxi-hidroxid nanorészecskéket használnának.

Óvatosnak és körültekintőnek kellene lenni

A kutatócsoport figyelmeztetett arra, hogy az elképzelés egyelőre az ötletelés fázisában van, és ahogy a talajok műtrágyázásakor, az óceánoknál is figyelembe kell venni a kockázatokat, például a túlzott műtrágyázás az óceánok toxicitási szintjének emelkedését okozhatná.

Bizonyos kísérletek pedig úgy találták, hogy a fitoplanktonok szaporodását és növekedését serkentő műtrágyák leapaszthatnak más, a műtrágyában nem jelenlévő tápanyagokat, amelyekre a mikroorganizmusoknak szintén szükségük van. Peyman Babakhi, a Leedsi Egyetem kutatója és a tanulmány első szerzője azt mondta, hogy az óceánokban léteznek természetes nanorészecskék, ám a potenciális környezeti kockázatok miatt szigorú hatásvizsgálatnak kell megelőznie a mesterségesen létrehozott nanorészecskék óceánokba telepítését.