Óriási mennyiségű folyékony víz jelenlétére bukkantak a Marson

A NASA hétfőn bejelentette, hogy az InSight marsszonda folyékony víz nyomára bukkant a felszín alatt, ami óriási lépést jelent a marsi élet és a bolygó történetének kutatásában. A 2018 óta a Marson tartózkodó egység négy éven át szeizmikus adatok gyűjtésével vizsgálta a bolygó rengéseit, és ezáltal azt is meg tudták határozni, hogy milyen anyagokból áll össze a felszín alatti réteg.

Míg azt eddig is tudtuk, hogy a Mars sarkvidékein fagyott állapotban, a légkörben pedig nyomokban vízgőz formájában található víz, folyékony víz jelenlétéről eddig nem volt bizonyíték. A geológiai vizsgálatok szerint a bolygót több mint 3 milliárd évvel ezelőtt óceánok, tavak és folyók borították – ennek a kornak az emlékét őrizheti az a nagy kiterjedésű vízbázis, ami az InSight adatai szerint körülbelül 12-20 kilométerre a marsi talaj alatt található.

photo_camera Az InSight egyik utolsó felvételén a marsrengéseket rögzítő SEIS szeizmográf látható Fotó: NASA/JPL-Caltech

Ráadásul tényleg óriási víztömegről van szó: az amerikai tudományos akadémia folyóiratában (PNAS) közölt tanulmány szerint a felszín alatt érzékelt vízmennyiség „nagyobb, mint amennyi a feltételezett ősi marsi óceánokban jelen lehetett”. Vashan Wright, a San Diegó-i Scripps Óceánkutató Intézet munkatársa elmondta: „A Földön a talajvíz a felszínről szivárgott le. Azt gondoljuk, hogy ugyanez a folyamat játszódott le a Marson is, amikor a bolygó felső kérge a mainál melegebb volt.”

Bár a mai technológiákkal képtelenség ilyen mélyen vizsgálódni a Marson, a tanulmány szerzői szerint a felfedezésnek jelentős hatása van a Mars vízkörforgásának megértésére, valamint a marsi élet nyomainak kutatására.

photo_camera A Mars InSight szonda illusztrációja Illusztráció: NASA

„A Földön tapasztaljuk, hogy ha valahol megfelelő nedvesség van és elegendő az energiaforrás, akkor még a földfelszín alatti legmélyebb pontokon is kialakul a mikrobiális élet. Ha jól értelmezzük az eredményeket, akkor az általunk ismert élet alkotóelemei a Mars felszíne alatt is megtalálhatók” – mondta Wright.