A környezetbarát repülést hirdeti, de leginkább a légitársaságoknak segít spórolni egy francia cég
A repüléshez kapcsolódó iparágak 915 millió tonnával járultak hozzá a légköri szén-dioxid-szinthez 2019-ben, ezzel a közlekedésből származó kibocsátások 12 százalékáért, valamint az összes globális emisszió 2 százalékáért feleltek. Egy francia cég azt állítja, hogy egyszerű adatoptimalizációval zölddé lehetne varázsolni a repülést, és egyre több légitársaság áll be a gondolat mögé – a gyakorlatban viszont már máshová helyeződnek a hangsúlyok.
Csütörtökön épp az Air France csatlakozott ahhoz a kezdeményezéshez, amely az Openairline SkyBreathe nevű rendszerének alkalmazásáról szól, és amellyel a légitársaság megfelezné a kibocsátásait 2030-ig. A SkyBreathe projekthez korábban olyan légitársaságok csatlakoztak már, mint a Transavia, a Malaysia Airlines, a Norwegian, a flydubai vagy az Atlas Air.
A SkyBreathe a repülőgépek fekete dobozai felől érkező adathalmaz optimalizásával dolgozik a zöld repülés jövőjének megvalósításán: a mesterséges intelligenciát használó rendszer több százezer adatpontot vizsgál egy repülőút során a kommunikációs csatornáktól a repülési terven át az időjárásig, majd részletes elemzést készít az üzemanyag-felhasználás hatékonyságáról.
Miután az információkat könnyen befogadható, grafikákkal támogatott üzenetekké, javaslatokká alakítják, a pilóták kész tippeket kapnak arra vonatkozóan, hogy a következő repülés alkalmával hogyan spórolhatnak az üzemanyaggal, csökkentve a károsanyag-kibocsátást. Az összesített adatokkal dolgozó rendszer mellett már fedélzeti, valós idejű szoftvere is létezik a cégnek, a SkyBreathe On-Board így repülés közben is tud tippeket adni, például az optimális repülési magasságról.
Az Openairlines állítása szerint a rendszer javaslatainak megfogadásával a légitársaságok 2–5 százalékkal tudják csökkenteni az üzemanyag-használatukat. A SkyBreathe így 2019-ben 150 millió dollárt takarított meg a légitársaságoknak, és 590 ezer tonnával csökkentette a szén-dioxid-kibocsátásukat.
Pénzügyileg tehát nagyon jól járnak a zöld gondolat mögött felsorakozó légitársaságok (becslések szerint az üzemanyag egy légitársaság költségvetésének 30 százalékáért felel), de magáért a környezetért még nem sokat tettek. Az összesített adatok szerint a SkyBreathe 0,0006 százalékkal tudta csökkenteni 2019-ben a repüléshez kötődő kibocsátásokat globálisan.
Az Inverse szerint akármilyen kezdetleges is az Openairline megoldása, még így sincs sokkal jobb, a repülés kibocsátásainak csökkentését célzó, működő program, úgyhogy még egy kicsit várni kell az akkumulátoros vagy bioüzemanyaggal hajtott repülők korára.
Kapcsolódó cikkek a Qubiten: