A környezetbarát repülést hirdeti, de leginkább a légitársaságoknak segít spórolni egy francia cég

Nincsen túlélhető és fenntartható jövőnk tudomány nélkül, ahogy nekünk sincsen nélkületek. Támogasd a Qubit munkáját!

A repüléshez kapcsolódó iparágak 915 millió tonnával járultak hozzá a légköri szén-dioxid-szinthez 2019-ben, ezzel a közlekedésből származó kibocsátások 12 százalékáért, valamint az összes globális emisszió 2 százalékáért feleltek. Egy francia cég azt állítja, hogy egyszerű adatoptimalizációval zölddé lehetne varázsolni a repülést, és egyre több légitársaság áll be a gondolat mögé – a gyakorlatban viszont már máshová helyeződnek a hangsúlyok.

Csütörtökön épp az Air France csatlakozott ahhoz a kezdeményezéshez, amely az Openairline SkyBreathe nevű rendszerének alkalmazásáról szól, és amellyel a légitársaság megfelezné a kibocsátásait 2030-ig. A SkyBreathe projekthez korábban olyan légitársaságok csatlakoztak már, mint a Transavia, a Malaysia Airlines, a Norwegian, a flydubai vagy az Atlas Air.

A SkyBreathe a repülőgépek fekete dobozai felől érkező adathalmaz optimalizásával dolgozik a zöld repülés jövőjének megvalósításán: a mesterséges intelligenciát használó rendszer több százezer adatpontot vizsgál egy repülőút során a kommunikációs csatornáktól a repülési terven át az időjárásig, majd részletes elemzést készít az üzemanyag-felhasználás hatékonyságáról.

Miután az információkat könnyen befogadható, grafikákkal támogatott üzenetekké, javaslatokká alakítják, a pilóták kész tippeket kapnak arra vonatkozóan, hogy a következő repülés alkalmával hogyan spórolhatnak az üzemanyaggal, csökkentve a károsanyag-kibocsátást. Az összesített adatokkal dolgozó rendszer mellett már fedélzeti, valós idejű szoftvere is létezik a cégnek, a SkyBreathe On-Board így repülés közben is tud tippeket adni, például az optimális repülési magasságról.

A SkyBreathe felületeForrás: Openairlines

Az Openairlines állítása szerint a rendszer javaslatainak megfogadásával a légitársaságok 2–5 százalékkal tudják csökkenteni az üzemanyag-használatukat. A SkyBreathe így 2019-ben 150 millió dollárt takarított meg a légitársaságoknak, és 590 ezer tonnával csökkentette a szén-dioxid-kibocsátásukat.

Pénzügyileg tehát nagyon jól járnak a zöld gondolat mögött felsorakozó légitársaságok (becslések szerint az üzemanyag egy légitársaság költségvetésének 30 százalékáért felel), de magáért a környezetért még nem sokat tettek. Az összesített adatok szerint a SkyBreathe 0,0006 százalékkal tudta csökkenteni 2019-ben a repüléshez kötődő kibocsátásokat globálisan.

Az Inverse szerint akármilyen kezdetleges is az Openairline megoldása, még így sincs sokkal jobb, a repülés kibocsátásainak csökkentését célzó, működő program, úgyhogy még egy kicsit várni kell az akkumulátoros vagy bioüzemanyaggal hajtott repülők korára.

Ha tetszik, amit csinálunk, ha te is fontosnak tartod, hogy magyar nyelven legyen egy okos és közérthető lap, ami nem a politikai barikádok csatazajáról tudósít, hanem a ránk váró – bátran mondjuk ki, ez az év is megmutatta, mennyire nem túlzás ez – civilizációs kihívásokkal foglalkozik, ami fel meri tenni a jövőnkkel kapcsolatos igazi kérdéseket, és meg is mutatja a modern tudomány válaszait mindezekre, nos ha ez szerinted is olyan égetően fontos, ahogy mi gondoljuk: heroikus munkát végző hat újságíróval, sok tucatnyi kutatóval és csak egy egészen kicsi kiadóval a hátunk mögött, akkor támogasd a munkánkat rendszeresen – számít a segítséged!

Kapcsolódó cikkek a Qubiten: