A magyar oktatási rendszert méretgazdaságosabbá kell tenni, de ez rengeteg konfliktust szülhet
- Link másolása
- X (Twitter)
- Tumblr
A közoktatás válságáról szóló Qubit Live #6 eseményünkön oktatáskutató szakemberekkel jártuk körbe, hogy mi is a valódi probléma Magyarországon az iskolarendszerrel. A napokban a Live-on elhangzott előadásokat és kérdéseket osztjuk meg, hogy azok is meghallgathassák, akik személyesen nem tudtak részt venni az eseményen.
Egy 19. században ragadt oktatási rendszer és 21. századi követelmények – ellentmondásos és nehezen összeegyeztethető az, amit ma a közoktatás a gyerekeknek nyújt, illetve amit tőlük elvár. Lannert Judit közgazdász, szociológus, a T-Tudok Tudásmenedzsment és Oktatáskutató Központ alapítója szerint azonban ezek a kihívások nem Magyarország-specifikusak, hiszen világszerte számos ország küzd hasonló problémákkal. A kutató Portugália és Észtország példáján mutatja be, hogyan lehet mérethatékonyabbá és gazdaságosabbá tenni akár egy teljes ország oktatási rendszerét. Ezzel a közoktatás költségeinek racionalizálása mellett az égető tanárhiányt is részben orvosolni lehetne. Ahhoz viszont, hogy Portugália vagy Észtország nyomdokaiba lépjen a magyar oktatási rendszer, a konfliktusok rendezésére, párbeszédre és persze pénzre van szükség. Ugyanakkor nem elég a pedagógusbéreket emelni, a képzés átalakítására is szükség van, a tanároknak pedig vissza kell kapniuk autonómiájukat.
De mi lesz egy ilyen rendszerben azokkal a tanárokkal, akik nem alkalmasak a pályára? Hogyan lehet gazdaságosabbá tenni az oktatási rendszer működését? Mit jelent valójában a tanulóközpontúság, és hogyan járul hozzá a 21. századi iskola felépítéséhez? Ezekre és egy sor hasonló kérdésre válaszol Lannert Judit az októberi Qubit Live-on elhangzott előadásában. Nézd meg itt:
Vagy hallgasd alább:
Az epizód elérhető Spotify-on, Google Podcasts-on, Apple Podcasts-on, sőt RSS-ben és egyre több csatornán, iratkozz fel!
A Qubit Live #6 tudományos estet, valamint a videók és a podcastok elkészítését az Oriens támogatta.
Kapcsolódó cikkek a Qubiten:
Qubit Live #6: A magyar iskolarendszer a múlt században ragadt, és nincs, aki ezért felelősséget vállalna
A kezdő tanári fizetések eltántorítják a pályától a jó pedagógusokat, a szülőket jobban érdekli az iskolák finanszírozása, mint az oktatás színvonala, a szabad iskolaválasztás pedig tökéletes táptalaja a szegregációnak – többek közt ilyenekről esett szó a közoktatás problémáit tárgyaló Qubit Live-on.
A diplomás szülők egy luxusautó árával többet fordítanak a gyerekükre, mint az alapfokú végzettségűek
Egy friss magyar kutatás szerint a gyerekekre szánt pénz és idő közötti különbség komoly következményekkel jár a jövőbeli társadalmi egyenlőtlenségekre és az ország hosszú távú fejlődési lehetőségeire nézve, hiszen a jobb körülmények között élő, jobban fizetett diplomások gyerekei egyre növekvő családi tőkével indulnak az alacsonyabb iskolai végzettségű szülők gyerekeihez képest.
Ez a rendszer a jó tanároknak nem ad több pénzt, az alkalmatlanok viszont gond nélkül a pályán maradhatnak
A tanárképzésnek a saját szakmai fejlődésükért felelősséget vállaló hallgatókat kellene kinevelnie – mondták pénteken a CEU Határtalan tudás rendezvénysorozatának előadói, akik szerint kevesebb tanárral működő, hatékonyabb és korszerűbb iskolákra van szükség, és akkor több pénz jutna a tanárok fizetésére.