Küzdenünk kell Budapest egyediségéért, mert lassan minden világváros ugyanolyan
A legújabb MTVA-s fenyegetőzések és a kilátásba helyezett per árnyékában a Fortepan online fényképgyűjtemény alapító szerkesztőjét láttuk vendégül. Urbanisztikai sorozatunk friss adásában arról beszélgettünk, milyennek mutatja magát Budapest az archív fotókon, mit mondanak el ezek a képek a mai városról, és egyáltalán miért fontos, hogy tisztában legyünk épített környezetünk vizuális múltjával.
Változott-e Budapest panorámája száz év alatt a Gellért-hegy tetejéről nézve? Hogyan tűnnek el a város jellegzetes részletei, miként uniformizálódik Budapest? Miért lesz minden világváros lassan ugyanolyan? Hogyan hat ránk, ha évtizedek óta nem látott utcákat, városrészeket hirtelen fotókon látunk viszont? Miért szerette mindenki az épülő Erzsébet hidat, és miért nem szeretjük most? Hogyan mutatják be a városban élők életmódját, tárgykultúráját a bűnügyi helyszínelési fotóanyagok?
Városi, építészeti, közlekedési témákkal foglalkozó podcastsorozatunk újabb epizódjában Tamási Miklóssal, a Fortepan alapítójával, szerkesztőjével beszélget Édes Balázs urbanista, közlekedésgazdász.
Hallgasd alább:
Az epizód elérhető Spotify-on, Google Podcasts-on, Apple Podcasts-on, sőt RSS-ben és egyre több csatornán, iratkozz fel!
A korábbi adásokban Erő Zoltánt, Budapest főépítészét, Kádár Bálintot, a Kortárs Építészeti Központ elnökét, Somogyi Krisztina építészetkritikust, az Építészfórum volt főszerkesztőjét, Vincze Miklós újságírót, a városi történetek kutatóját, Osvárt Andrea színésznőt, társasházi aktivistát, Bardóczi Sándort, Budapest főtájépítészét és Vitézy Dávid városmobilitási szakértőt, a Budapesti Közlekedési Központ alapítóját faggattuk.
(A címlapkép a Sávoly Pál által tervezett új Erzsébet hídon készült 1964. július 15-én, a szerkezetkész állapot ünneplésekor, forrása a Fortepan.)
Hallgass bele ezekbe is: