Küzdenünk kell Budapest egyediségéért, mert lassan minden világváros ugyanolyan
![](https://assets.4cdn.hu/kraken/7bhTpzm7u6tX4q4qs-xxs.jpeg?width=96&height=96&fit=crop)
A legújabb MTVA-s fenyegetőzések és a kilátásba helyezett per árnyékában a Fortepan online fényképgyűjtemény alapító szerkesztőjét láttuk vendégül. Urbanisztikai sorozatunk friss adásában arról beszélgettünk, milyennek mutatja magát Budapest az archív fotókon, mit mondanak el ezek a képek a mai városról, és egyáltalán miért fontos, hogy tisztában legyünk épített környezetünk vizuális múltjával.
Változott-e Budapest panorámája száz év alatt a Gellért-hegy tetejéről nézve? Hogyan tűnnek el a város jellegzetes részletei, miként uniformizálódik Budapest? Miért lesz minden világváros lassan ugyanolyan? Hogyan hat ránk, ha évtizedek óta nem látott utcákat, városrészeket hirtelen fotókon látunk viszont? Miért szerette mindenki az épülő Erzsébet hidat, és miért nem szeretjük most? Hogyan mutatják be a városban élők életmódját, tárgykultúráját a bűnügyi helyszínelési fotóanyagok?
Városi, építészeti, közlekedési témákkal foglalkozó podcastsorozatunk újabb epizódjában Tamási Miklóssal, a Fortepan alapítójával, szerkesztőjével beszélget Édes Balázs urbanista, közlekedésgazdász.
Hallgasd alább:
Az epizód elérhető Spotify-on, Google Podcasts-on, Apple Podcasts-on, sőt RSS-ben és egyre több csatornán, iratkozz fel!
A korábbi adásokban Erő Zoltánt, Budapest főépítészét, Kádár Bálintot, a Kortárs Építészeti Központ elnökét, Somogyi Krisztina építészetkritikust, az Építészfórum volt főszerkesztőjét, Vincze Miklós újságírót, a városi történetek kutatóját, Osvárt Andrea színésznőt, társasházi aktivistát, Bardóczi Sándort, Budapest főtájépítészét és Vitézy Dávid városmobilitási szakértőt, a Budapesti Közlekedési Központ alapítóját faggattuk.
(A címlapkép a Sávoly Pál által tervezett új Erzsébet hídon készült 1964. július 15-én, a szerkezetkész állapot ünneplésekor, forrása a Fortepan.)
Hallgass bele ezekbe is:
Kapcsolódó cikkek
![MTVA a Fortepannak: hiába szereztek meg képeket a kidobástól tartva, azok a közmédiáé](https://assets.4cdn.hu/kraken/7sgK44qs3RXKqVZNs.jpeg)
Hogyan lehet Budapest kompakt város?
![Hogyan lehet Budapest kompakt város?](https://assets.4cdn.hu/kraken/7B2cF9IfS8cz1E2qus.jpeg)
![Erő Zoltán főépítész: Nem szabad tovább terjeszkednie Budapestnek](https://assets.4cdn.hu/kraken/7bpaj71pjgiHKeF1s.jpeg)
![Mi marad a budapesti turizmusból a járvány után?](https://assets.4cdn.hu/kraken/7cBQd5ShcerLPoGks.jpeg)
![Miért undorodnak a magyarok a modern építészettől?](https://assets.4cdn.hu/kraken/7emkRjV775FQUyIas.jpeg)
![Az építészeti értékek megőrzése nem arról szól, hogy kinek mi tetszik](https://assets.4cdn.hu/kraken/7iLhd2hfFj1QPSKXs.jpeg)
Osvárt Andrea: Budapesten nincs hagyománya annak, hogy megvédjük saját lakókörnyezetünket
![Osvárt Andrea: Budapesten nincs hagyománya annak, hogy megvédjük saját lakókörnyezetünket](https://assets.4cdn.hu/kraken/7lYLp0qVreL6JqAAs.jpeg)
Bardóczi Sándor főtájépítész: Az egycentis gyep a városban nem más, mint fenntarthatatlan ökológiai sivatag
![Bardóczi Sándor főtájépítész: Az egycentis gyep a városban nem más, mint fenntarthatatlan ökológiai sivatag](https://assets.4cdn.hu/kraken/7sV8KUytDvlKfIQls.jpeg)
![Vitézy Dávid: Az autók kiszorítása a belvárosból nem budapesti, hanem világtendencia](https://assets.4cdn.hu/kraken/7t6Vo5PNgZ6UKeBcs.jpeg)