Hogyan gátolja az Airbnb Budapest közlekedésének fejlődését?

2020. november 12.
vélemény
  • Link másolása
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • Tumblr
  • LinkedIn

A világ legismertebb szálláskiadó portálja, a San Franciscó-i székhelyű Airbnb szerint az általa piacra dobott felesleges ágyak hatékonyabbá teszik a szálláspiacot, és így jobb árat kaphatnak az utazók. Csakhogy az új szálláspiac új befektetőket vonzott a piacra, új kínálattal, ami sok esetben a hagyományos hosszú távú lakásbérlés kárára történt.

Budapesten a téli hónapokban érezhető igazán, hogy a belső városrész kihalt, turisták már nincsenek, viszont a helyi lakosok is elköltöztek. A lakások tulajdonosai nem természetes személyek, hanem az erre a piaci szegmensre szakosodott, sőt direkt erre létrehozott cégek.. Az Airbnb oldalán nem ritka, hogy egy-egy lakáskiadásra specializálódott cég képviselője több száz lakást ad ki. A rövid távú lakáskiadást a publikusan elérhető adatok alapján elemző airdna.com szerint Budapesten 2020 elején még 14 050 bérlet volt elérhető, ami mára 7325-re csökkent. Ezek 91 százaléka teljes lakás, azaz a lakossági piacról tűnt el.

A COVID-járvány idején az utazási szokások változása minden turisztikai vállalkozást súlyosan érint, az Airbnb-n viszont még most, 2020 novemberében is több mint 7000 üres budapesti lakás várja a turistákat – hiába. Az Airbnb maga is belátja, hogy a járvány hatása 2021-ben sem fog megszűnni, sőt, mivel Budapest 2019-es turistaforgalma nagyban függött a fapados repülőtársaságok sikerétől, a légiközlekedési hatóságok előrejelzései szerint leghamarabb 2024-re várható, hogy a eléri a 2019-es szintet.

Mindezek ellenére ha most az Airbnb-n legalább háromszobás lakást keresünk Budapesten legalább egy hónapra, több száz találat várja foglalásunkat. Hogy lehet ez? Az Airbnb-n fellelhető ingatlanok sok esetben külföldi tulajdonosai kivárnak. Számukra nem fontos, hogy a környékbeli boltok, éttermek és minden olyan szolgáltatás, ami a látogatók fogyasztásától függött, bezár, és több ezer lakos elveszíti munkáját. Ez a folyamat pedig hosszú távon a belső városi területek kiüresedéséhez, leépüléséhez vezethet, ami végső soron a turisták visszatérését is akadályozza.

A döntés joga a kerületek kezében van

A gyors változás most kritikus. Minél hamarabb jelenik meg ez a több ezer lakás a budapesti lakáspiacon, annál gyorsabban mehet végbe nemcsak a város újjáélesztése, de a lakáspiac árkorrekciója is. A racionális árak új lakókat, új fogyasztókat hoznak Budapest belső kerületeibe, amitől újraindulhat a mostaninál fenntarthatóbb városi gazdaság; egy olyan gazdaság, ami nem a külföldi turistákból vagy az egyre ritkábban beingázó munkavállalókból él, hanem saját lakosaiból.

Jelenleg ezek a kerületek nem vonzók a lakosság számára: magas a zaj- és a légszennyezés, sok a kosz, hiányoznak a zöldterületek, szűkek a járdák és kevés a parkolóhely, és ezek a tényezők egytől egyig visszavezethetők a gépjárműhasználathoz. De miért tartanak a belsővárosi lakosok gépjárművet? Ha ezeket a területeket valóban könnyen el lehet érni, miért van szükség gépkocsira?

Több nemzetközi tanulmány is bizonyította, hogy a közlekedéshez való hozzáállás fontos befolyásoló tényező a lakásválasztásban (Molin és Timmermans, 2003; Schwanen és Mokhtarian, 2007). A Delfti Műszaki Egyetem szakértője, Wendy Bohte kutatása szerint azok a lakosok, akik a gépjárműhasználatot részesítik előnyben, inkább tágas külvárosokba költöznek, míg azok, akik a közösségi közlekedést vagy a gyaloglást és a kerékpárhasználatot támogatják, inkább a sűrűbben lakott területeket választják.

A belsővárosi gépjárműtartás gyakorlata ennek ellentmond, ami annak lehet a jele, hogy ezekben a kerületekben még mindig relatíve olcsó és egyszerű gépjárművet tartani és használni, illetve hogy a magas lakásárak nem engedik meg a váltást a meglévő és leendő lakosoknak. Azoknak a lakosoknak, akik a gépjármű nélküli életformát választanák, nem elég vonzó a kerület, aminek az a következménye, hogy az ott lakó gépjárműtartók nem tudják jó áron értékesíteni lakásaikat, hogy aztán „autós övezetbe” költözhessenek. Más szóval a budapesti lakáspiac túlságosan homogén, és egyik csoport tagjait sem szolgálja ki.

A jelenlegi lakáspiaci átrendeződés új lehetőséget nyújthat a belsővárosi kerületeknek: a magyar kormány július közepén a kerületek kezébe adta a rövid távú bérlet szabályozását, és a folyamat több budapesti kerületben is konzultációs stádiumban van. Amennyiben a kerületi önkormányzatok szigorúan szabályozzák az airbnb-s lakáskiadást és betiltják az üres lakások tartását is, több ezer új ingatlan szabadulna fel a piacon. Mint sok térhasználati témában, a holland főváros itt is példamutató lehet: Amszterdam 30 napban maximalizálta a rövid távú kiadást, és ha egy befektető 6 hónapnál tovább üresen tartja saját tulajdonú ingatlanát, 2 500, illetve 5,000 eurós bírságra számíthat, annak függvényében, hogy természetes vagy jogi személyről van szó.

Neomarxista szabályozás egy posztkommunista országban?

Egy posztkommunista országban elfogadhatatlannak tűnhet a magántulajdon használatának mondhatni neomarxista szabályozása, de alapvetően arról van szó, hogy egy város nem banktrezor. Egy lakás nem arra való, hogy üresen álldogáljon, és benne tároljuk a tőkénket, hanem arra, hogy azok a helyiek használják, akik a város perifériájára, esetleg az utcára kerültek, mert az üres lakások miatt kisebb a lakásállomány és magasabbak a bérleti díjak.

Egy ingatlan értékét nem a tulajdonos teremti meg, hanem a környezete. Bármilyen minőségben is újítunk fel egy lakást, a környéken lévő boltok, iskolák, metrómegállók száma nem a tulajdonos érdeme, hanem a közösségé, a kerületé, a városé. Egy lakást nem szabad üresen tartani és elvonni a lakóközösségtől, és egy városnak ugyanígy nem érdeke üres vagy félig üres épületeket tartania a központjában vagy bármely kerületében.

Míg a szabályozott turizmusnak természetesen pozitív hatásai is vannak, az utóbbi időben túlzottan megfeledkeztünk a legértékesebb vásárlóról: a helyi lakosról. A helyi lakos minden nap helyben fogyaszt, helyi forrásokat használ fel, és a környezetére is jobban figyel. De hogyan tehetjük vonzóvá a kerületet a leendő helyi lakosnak?

  1. Biztosítsunk elérhető árú lakásokat. például a lakáspiaci kínálat bővítésével

  2. Alakítsunk ki olyan környezetet, ami megfelel a városszerkezeti adottságoknak. Válasszunk: tegyük vonzóvá egy-egy területet vagy a gépkocsival közlekedőknek, vagy az alternatív közlekedési módokat preferálóknak. Ha egyiket sem választjuk, egyik demográfiai csoportnak sem lesz vonzó a kerület.

Budapest belső kerületeinek most páratlan lehetőségük adódott arra, hogy a környezetnek megfelelően gépjárműfüggetlen lakosokat vonzzanak magukhoz. Több belsővárosi kerület már elindult ezen az úton: forgalomcsillapítással borzolják a kedélyeket. Bár az irány támogatandó, már most sokkal több konkrét és kidolgozott tervre lenne szükség ahhoz, hogy a mostani vagy a leendő lakosok el tudják dönteni, milyen életformát választanak, és hol.

A járvány és a turizmus visszaesésének hatása így kétélű: ha egy-egy kerület nem lép, a turizmus hiánya a környék lepusztulásához vezethet. A helyi lakosok, boltok, éttermek és végül a turizmusra építő spekuláns befektetők is súlyos veszteségeket lesznek kénytelenek elkönyvelni, hiszen senkinek nem lesz vonzó a kerületben élni.

Ha viszont egy kerület gyorsan reagál, és sikerül az üresen álló lakásokat, így az airbnb-seket a hosszú távú bérleti piacra terelnie, új lakók jelenhetnek meg. Fontos, hogy ők csak akkor fogják vonzónak találni a kerületet, ha az nem mond ellent saját városszerkezeti szerepének. Egy belsővárosi kerület azokat tudja hatékonyan magához vonzani, akik szívesen közlekednek gépjármű nélkül, és cserébe csendes, tiszta, parkosított környezetben lakhatnak.


A szerző okleveles közlekedés- és várostervező, a Város és Mobilitás Intézet társalapítója, a Remix.com közlekedéstervezési főtanácsadója.

Kapcsolódó cikkek a Qubiten:

Egy pofonegyszerű, olcsó megoldással barátságosabbá és hatékonyabbá lehetne tenni Budapest közlekedését

Egy pofonegyszerű, olcsó megoldással barátságosabbá és hatékonyabbá lehetne tenni Budapest közlekedését

Biczók Péter vélemény 2020. szeptember 9.

Lehet hatékonyabb és vonzóbb közösségi közlekedési rendszerünk a járvány alatt és utána, anélkül, hogy milliárdokat kellene költeni rá? A holland példa azt mutatja, hogy a kerékpáros és a közösségi közlekedés integrált használata nemcsak egészségesebb és élhetőbb környezetet teremt, de még a gazdaságot is élénkítheti.

Azt mondják, nem is olyan nagy biznisz, mégis hasít az Airbnb Magyarországon

Azt mondják, nem is olyan nagy biznisz, mégis hasít az Airbnb Magyarországon

Rácz Johanna gazdaság 2017. november 23.

Budapesten már minden második szállodai szobára jut egy Airbnb-egység, és mára ugyanannyi vendégférőhely van a szállodai szobákban, mint a jellemzően négy főt befogadó Airbnb-apartmanokban. A lakástulajdonosok jól keresnek vele, a vendégek könnyen jutnak elfogadható szálláshoz, és bár a szomszédok gyakran panaszkodnak, alapjában véve komoly gazdasági hasznot hajt a sharing economy egyik legismertebb globális szereplője, a szálláskiadás Uberje. Hogy mekkora hasznot?