Víz nyomára bukkantak a Holdról hozott kőzet- és talajmintákban

A Csang-o–5 kínai holdszonda 2020-ban fejezte be a küldetését, hogy kőzet- és talajmintákkal a fedélzetén térjen vissza a Földre. A minták elemzése során most víz nyomára bukkantak – közölték hétfőn kínai kutatók.

Az, hogy víz van a Holdon, természetesen nem újdonság; a NASA kutatói már az 1960-as évektől kezdve gyanakodnak erre, az elmúlt 15 évben pedig már konkrét mérések is kimutatták a víz jelenlétét a holdi talajban és az azt borító kőzetben. A Csang-o–5 mintáit azonban jóval magasabb szélességi körön gyűjtötték, így a Nature Astronomy folyóiratban megjelent eredmények új információt nyújthatnak arról, hogy milyen formában található víz a Hold felszínén.

A több kínai egyetem kutatói által vizsgált mintákban egy hidratált ásványt fedeztek fel [(NH4)MgCl3·6H2O], amely 41 százalékban vízből áll. Ez az ásvány bizonyos, a Földön megtalálható ásványokra is hasonlít, például a forró bazalt és vízben gazdag vulkáni gázok reakciója során keletkező novograblenovitra, vagy a karnallit nevű sókőzetre. Az eredmények arra utalnak, hogy az illékony vízjéggel ellentétben „a vízmolekulák hidratált sók formájában fennmaradhatnak a Hold napsütötte területein is”.

Egy kis holdminta
photo_camera Egy kis holdminta Fotó: HOU YU/Imaginechina via AFP

A Csang-o–5 azért is volt különleges, mert az Apollo-program emberes, illetve a szovjet Luna-program robotos küldetései, vagyis egészen 1976 óta nem indult olyan misszió a Holdra, aminek célja lett volna a holdi minták gyűjtése és azok Földre hozatala. A kínai küldetésben végül 1731 grammnyi mintát sikerült gyűjteni – ez jóval több, mint a Luna-missziók során gyűjtött legnagyobb minta (Luna–24, 1976: 170 gramm), de jóval kevesebb, mint az Apollo-program során elhozott legkisebb minta (Apollo–11, 1969: 22 kilogramm).

A kínai űrprogram egészen félelmetes sebességbe kapcsolt az elmúlt néhány évben. A Csang-o–6 egy hónappal ezelőtt elsőként hozott a Földre a Hold túlsó oldaláról származó mintákat, de Kína 2030-ra már embert is küldene égi kísérőnkre, ahol saját holdbázist is létesítene. Emellett amerikai mintára kisbolygóba csapódó űrszondát is indítani terveznek, és azt se feledjük, hogy 2022-ben felépítették saját űrállomásukat, a Mennyei Palotát (Tienkung), ahol már salátát és paradicsomot is termesztettek, ahová halakat, egereket és majmokat is küldenének, és ahol egy világűrbe telepített naperőmű tesztjeit végzik.