Nemcsak a bélbaktériumok, hanem a bélvírusok egy része is jótékony hatású lehet

Az, hogy a bélflóra, vagyis a bélrendszerben élő mikroorganizmusok összessége óriási hatással van az egészségünkre, nem újdonság – a Qubiten is többször írtunk már arról, milyen hatásuk van a bélbaktériumoknak az emberi idegrendszerre, az immunrendszerre, a fáradtságra, a szorongásra, a rákbetegségekre, a testsúlyra vagy épp a Parkinson-kórra.

Bár a vizsgálatok nagy része a baktériumokra összpontosít, egy friss kutatásból kiderül, hogy a bélben élő vírusok hatásáról sem érdemes megfeledkezni: a bélvírusok egy csoportja például döntő szerepet játszhat a stressz szabályozásában.

Az írországi University College Cork mikrobiomkutató intézetének munkatársai azon vírusok hatására voltak kíváncsiak, amelyek képesek baktériumokat megfertőzni és velük együtt szaporodni – ezeket bakteriofágoknak nevezzük.

Megvizsgálták, mi történik velük egerekben, ha az állatokat krónikus szociális stressznek teszik ki, például egyedül hagyják vagy túlzsúfolt körülmények között tartják őket. Mint kiderült, a stressz hatására megváltozott az egerek bélrendszerében lévő vírusok és baktériumok összetétele.

A kutatók később egészséges (tehát stressztől is mentes) egerek ürülékéből gyűjtöttek vírusokat, amelyek egy részét visszaültették a stressznek kitett állatok belébe. Az eredmény nem maradt el: a beavatkozással csökkent az egerek stresszhormonjainak szintje, és nem mutatták tovább a depresszió és a szorongás jeleit.

Azt még további kutatásokban kell vizsgálni, hogy a vírustranszplantációk az emberek esetében is hasznosak lehetnek-e a stresszel összefüggő problémák kezelésében, de az ír kutatók tanulmánya az első olyan tudományos bizonyítékok közé tartozik, amelyek szerint a bélvírusok is részt vesznek a stresszre adott válaszban.