Beletört az Apple bicskája a mesterséges intelligenciába, és ez a cég válságát jelezheti
- Link másolása
- X (Twitter)
- Tumblr
Fokozott várakozások előzték meg az Apple tavaly júniusi eseményét, ahol a vállalat a Google, a Samsung és a Microsoft után bemutatta saját mesterséges intelligencia (AI) fejlesztéseit. Nagy volt a tét: a befektetők, a felhasználók és az újságírók is arra voltak kíváncsiak, hogy a cupertinói cég képes-e meglovagolni a ChatGPT 2022-es piacra dobása által indított AI-hullámot, vagy a világ legértékesebb vállalata lemarad versenytársaihoz képest.
Lassan egy év elteltével utóbbi forgatókönyv kezd kibontakozni. Márciusban a Bloomberg újságírója, Mark Gurman kiderítette, hogy az Apple Intelligencia egyik legfőbb, tavaly bejelentett újdonsága, az okosabb, ügyesebb és felhasználóját jobban megismerő Siri (hang)asszisztens legkorábban jövőre, 2026-ban lehet elérhető – ami különösen kínos annak fényében, hogy tavaly még az új iPhone 16-ot is ezzel, az akkor feltehetőleg még csak számítógépes grafikákon létező funkcióval reklámozták. Gurman riportja nagy hullámokat vert az Apple-rajongók körében: az egyik legbefolyásosabb Apple-blogger és véleményvezér, John Gruber a múlt héten már egyenesen arról írt, hogy az eset súlyos belső válságra utalhat a cégnél, és könnyen lehet, hogy vége az utóbbi 13 évben Tim Cook által vezetett cég aranykorának.
De a személyre szabott Siri elhalasztása csak az utolsó csepp volt a pohárban. Az Apple Intelligencia első funkciói eleve csak tavaly októberben lettek elérhetők az iPhone-on, akkor is csak az Egyesült Államokban, és ezek között nem volt ott a júniusi bemutató legnagyobb dobása, az OpenAI ChatGPT-jének rendszerszintű integrációja.
Azóta az iPhone-os AI-funkciók Cupertino várakozásával ellentétben inkább negatív szalagcímeket generáltak, és a felhasználók lenyűgözése helyett sokszor frusztrációt okoztak – a Siri például nemhogy javult vagy új képességeket kapott volna, hanem egyre butábbnak érződik. Eközben az AI-fejlesztések üteme és az irántuk mutatott érdeklődés nem lankad, sőt nagyobb, mint valaha.
Tavaly év végén a Sam Altman vezette OpenAI bemutatta legújabb „gondolkodó” modelljét, az o3-at, ami az emberéhez hasonló teljesítményt ért el egy általános intelligenciát mérő teszten, kódolási képességben megközelítette a legjobb programozókat, és jobb válaszokat adott tudományos kérdésekre, mint egy átlagos humán doktorandusz. 2025 elején aztán a kínai DeepSeek chatbotja és ingyenesen használható, R1 gondolkodó modellje okozott nagy felhajtást, majd februárban a ChatGPT heti aktív felhasználóinak száma átlépte a 400 milliót, és a Similarweb statisztikái szerint a chatgpt.com immár a világ 7. leglátogatottabb weboldalává lépett elő.
Első benyomás: nincs túl sok haszna
Az egyik probléma, amivel az Apple-nek szembe kell néznie, az, hogy a felhasználók első benyomása nem volt túl jó az AI-újdonságairól. Egy decemberi, vagyis a ChatGPT integrációja előtti, amerikai okostelefon-felhasználók megkérdezésével zajló felmérés szerint az iPhone-tulajok 73 százaléka nem találta túl hasznosnak az Apple Intelligenciát, miközben majdnem 50 százalékuk azt állította, hogy az AI-funkciók kulcsfontosságúak abban, hogy milyen telefont választanának. Az egyetlen pozitívum az Apple-nek, hogy a Samsung-tulajok még kevésbé voltak elégedettek a Galaxy AI-jal, igaz, őket eleve kevésbé érdeklik az AI-funkciók.
Persze, mondhatjuk joggal, az amerikai Apple felhasználóknak legalább volt lehetőségük véleményt alkotni az Apple Intelligenciáról, ami az Európai Unióban ennek a cikknek a megjelenésekor még mindig nem elérhető – több mint 9 hónappal a bejelentés után. Miután hónapokig ment a huzavona az Apple és az EU között, az Apple Intelligencia áprilisban érkezhet meg a kompatibilis készülékekre az iOS és iPadOS 18.4-es verziójával (csütörtökön a Meta is bejelentette, hogy AI-asszisztense napokon belül elérhetővé válik az EU-ban).
Nem is biztos, hogy ez a csúszás akkora baj volt az Apple-nek. Még decemberben, amikor a briteknél elérhetővé váltak az első AI-újdonságok, rögtön botrány lett az értesítéseket összefoglaló funkcióból, aminek úgy sikerült a BBC egyik hírét eltorzítania, hogy Luigi Mangione – az amerikai UnitedHealthcare egészségbiztosító vezérigazgatójának gyilkosa – fegyverrel végzett magával, miközben semmi ilyesmi nem történt. A BBC az eset miatt direktben panaszt tett az Apple-nél, és addig nőtt a nyomás a cégen, amíg egy szoftverfrissítéssel januárban ideiglenesen kikapcsolták a funkciót a hír- és médiaalkalmazások esetén. Kérdés, hogy ez mennyiben oldja meg a rémületkeltő vagy bántó összefoglalók problémáját a közösségimédia-oldalakon vagy az emailekben, amik miatt egyes felhasználók nemcsak az értesítés- összefoglaló funkciót, hanem az egész Apple Intelligenciát is kikapcsolták már készülékükön.
Ha ez nem lenne elég: miután az év elején a Samsung bejelentette az új Galaxy S25 szériát és saját AI-újdonságait, a közösségi médiát olyan virális posztok árasztották el, ahol felhasználók a fotókról és képekről nem kívánt objektumokat, például útban lévő tárgyakat eltávolító iPhone-os és Galaxy-s funkciót hasonlították össze. Ezekben az Apple Intelligencia részét képező, a Fotók alkalmazásba integrált Clean Up funkció egyszerűen bénának tűnt a Galaxy AI Eraser megoldásához képest – igaz, utóbbi nem a készüléken futó AI-modellel, hanem szervereken dolgozó generatív AI-modellel működik.
Mitől nagy szám a személyre szabott Siri?
Az Apple több mint egy évtizede azt vallja, hogy az adatvédelem (szinte) minden más szempontot felülír – néhány éve a cég még óriásplakátokon hirdette, hogy „ami az iPhone-odon történik, az iPhone-odon is marad”. Ezzel összhangban az Apple Intelligencia funkcióinak egy része a telefonon futó AI-modelleket használja ki (amikor pedig nem, akkor specializált, az Apple szerint privát számítást végző szervereket). De bármennyire is erősek és energiahatékonyak az újabb iPhone-ok chipjei, azok messze nem elegendők szofisztikáltabb nagy nyelvi modellek (LLM) vagy generatív AI-modellek futtatására.
Egy másik szempont, hogy a felhasználók igényeit minél jobban kiszolgáló AI-funkciókhoz értelemszerűen nem árt, ha azok tudnak is valamit róluk – nem véletlenül promotálja mostanában az OpenAI a ChatGPT memória funkcióját. És ezzel vissza is kanyarodtunk a személyre szabottabb Sirihez. Bár nem tudjuk pontosan, hogy milyen technikai tényezők okozták a fejlesztés csúszását, annyi feltételezhető, hogy a cég személyes adatok védelmére és azok adott eszközön tartására vonatkozó szempontjai nem könnyítették meg a munkát.
A személyre szabottabb Siri, mint Gruber összefoglalta, alapvetően három dolgot tudott volna az Apple tavalyi bejelentése szerint.
- az üzeneteink, emailjeink, kontaktjaink és más adataink alapján egy készüléken tárolt, úgynevezett szemantikus indexet állított volna össze rólunk;
- tisztában lett volna azzal, hogy mi van a képernyőnkön, így például ha egy ismerősünk elküldi az új címét, akkor megkérhettük volna a Sirit, hogy adja hozzá az illető névjegyéhez;
- vezérelni tudott volna alkalmazásokat, például megkérhettük volna, hogy javítson fel egy képet, majd meg tudtuk volna neki mondani, hogy rakja be egy jegyzetbe – mindez a háttérben ment volna végbe, anélkül, hogy megnyitottuk volna bármelyik alkalmazást.
Gruber szerint ezek az újdonságok, amik még mindig megnézhetők a bemutató videójában, vaporware-ek voltak. Bár az Apple azt állította, hogy léteznek, és néhány hónapon belül elérhetők lesznek, független szakértők előtt nem volt képes vagy hajlandó demonstrálni őket. „Amit az Apple a WWDC-n [éves fejlesztői konferenciáján] bemutatott a személyre szabott Siriről, az nem demó volt. Az egy koncepcióvideó volt” – írta a blogger, majd hozzátette: „a koncepcióvideók semmit sem érnek, és egy zűrzavarban, ha nem egyenesen válságban lévő cég jelei”.
A Bloomberg információi szerint az Apple fejlesztői még az utolsó pillanatban is a személyre szabott Siri hibáinak kijavításán munkálkodtak az iOS 18.5 szoftververzió májusi kiadása előtt, aminek részeként megjelentek volna, de nem jártak sikerrel. A cég egyes munkatársai, köztük Craig Federighi, az Apple szoftveres vezetője úgy vélték, hogy a Siri-s funkciók egyszerűen nem működnek elég megbízhatóan. És úgy néz ki, hogy egy-két bugnál többről van szó: az Apple AI-részlegén vannak olyan vélemények, hogy a személyre szabott Siri kifejlesztését az alapoktól kell újrakezdeni.
Tényleg bajban van az Apple?
Nem arról van szó, hogy egy ilyen vaporware egyedi eset a technológiai iparágban, vagy csak az Apple-lel fordulna elő – a Verge techportálnak egyenesen az az egyik tételmondata, hogy „ne vegyél hardvert a jövőbeli szoftverígéretek alapján”. De kérdés, hogy a mesterséges intelligencia terén az Apple megengedheti-e magának az ilyen mellélövéseket, különösen úgy, hogy a fő vetélytársa az élvonalbeli (state of the art, SOTA) AI-modelleket fejlesztő Google.
A Mountain View-i cég az Apple-lel ellentétben nem a Google Asszisztenst toldozgatja-foldozgatja, hanem egyszerűen lecseréli azt a sokkal fejlettebb Gemini chatbotjára, ami ebben a formában hamarosan elérhető lesz minden modern Androidos készüléken. A pletykák szerint az Apple a ChatGPT-hez hasonlóan hamarosan integrálhatja a Geminit is a rendszereibe, de ez legfeljebb az OpenAI-nak való kitettségét csökkenti, és nem ad megoldást a Siri korlátaira.
Bár Steve Jobs, az Apple legendás alapítójának és egykori vezérigazgatójának 2011-es halála óta a cég kritikusai időről időre az Apple bukását vizionálják, Jobs utóda, Tim Cook vezetése alatt a vállalat újra és újra rekordprofitot ér el – bár ezt mostanában nem a készülékeladások, hanem a szolgáltatások hajtják. A mostani eset más megítélés alá esik, ráadásul nem az Apple Intelligencia az egyetlen intő jel: Gruman márciusi hírlevelében a cég legújabb termékkategóriáját képviselő Vision Pro kiterjesztettvalóság-szemüveget „egyértelmű üzleti kudarcnak” nevezte, annak ellenére, hogy az eszköz, amit korábban a Qubit is kipróbált, szerinte „technikai csoda”.
Gruber azzal zárja az Apple-el szemben szokatlanul kritikus blogbejegyezését, hogy a Fortune 2011-es riportja alapján felidéz egy esetet, amikor Jobs néhány évvel korábban számon kért egy fejlesztői csoportot, akik a MobileMe-ért feleltek. Ez az Apple egyik első emailes és webes szolgáltatása volt, és 2008-as bejelentése után sok felhasználónak meggyűlt a baja vele: emaileket vesztettek el, és akadozott a szinkronizáció is.
„El tudja valaki mondani nekem, hogy mi a MobileMe funkciója?” – kérdezte Jobs. Miután megfelelő választ kapott, azzal folytatta, hogy „de akkor mi a faszért nem képes rá?”, majd fél órán keresztül kiosztotta a fejlesztőket, és azt mondta nekik, hogy „kárt okoztak az Apple hírnevének”.
Gruber szerint Cooknak is tartania kellett volna egy ehhez hasonló megbeszélést az Apple Intelligenciát és a Sirit fejlesztő csoporttal, hogy megpróbáljon a probléma mélyére ásni. „Ha egy ilyen megbeszélésére nem került még sor, vagy az nem történik meg hamarosan, akkor attól tartok, hogy ennyi volt, itt a vége” – írta Gruber, majd azzal folytatta, hogy „ha a középszerűség, a kifogások és mellébeszélés egyszer gyökeret vernek, akkor átveszik az uralmat”.
Kapcsolódó cikkek a Qubiten:
48 országon és több száz cégen keresztül vezet az út odáig, hogy félmillió forintba kerül egy iPhone
Mennyibe kerül legyártani egy iPhone-t, és ehhez képest mennyiért árulják? Mi van az Apple globális hálózata mögött, és mit keres a cég Üzbegisztánban és Ruandában? Megnéztük, hol gyártják a világ egyik legnépszerűbb áruját, és kiderült, az a jobb kérdés, hogy hol nem.
A ChatGPT lát, hall, válaszol, és akár magyarul is elmondja, hogy ennek milyen következményei lehetnek
Megérkezett Magyarországra a legnépszerűbb AI-csetbot új funkciója, és videós gyorstesztünk alapján egész jól teljesít az élő képek azonnali felismerésében.
Nem fog Kínán az amerikai átok, újabb hadműveletekkel folytatódik az ádáz chipháború
Joe Biden és Donald Trump politikájában közös, hogy mindketten büntetővámokkal próbálták megfékezni Kína technológiai fejlődését. Az adatok azt mutatják, hogy Kína sikeresen alkalmazkodott az új helyzethez, de a számok mögött ennél jóval bonyolultabb kép rajzolódik ki.
Kapcsolódó cikkek