Beletört az Apple bicskája a mesterséges intelligenciába, és ez a cég válságát jelezheti

03.21. · TECH

Fokozott várakozások előzték meg az Apple tavaly júniusi eseményét, ahol a vállalat a Google, a Samsung és a Microsoft után bemutatta saját mesterséges intelligencia (AI) fejlesztéseit. Nagy volt a tét: a befektetők, a felhasználók és az újságírók is arra voltak kíváncsiak, hogy a cupertinói cég képes-e meglovagolni a ChatGPT 2022-es piacra dobása által indított AI-hullámot, vagy a világ legértékesebb vállalata lemarad versenytársaihoz képest.

Lassan egy év elteltével utóbbi forgatókönyv kezd kibontakozni. Márciusban a Bloomberg újságírója, Mark Gurman kiderítette, hogy az Apple Intelligencia egyik legfőbb, tavaly bejelentett újdonsága, az okosabb, ügyesebb és felhasználóját jobban megismerő Siri (hang)asszisztens legkorábban jövőre, 2026-ban lehet elérhető – ami különösen kínos annak fényében, hogy tavaly még az új iPhone 16-ot is ezzel, az akkor feltehetőleg még csak számítógépes grafikákon létező funkcióval reklámozták. Gurman riportja nagy hullámokat vert az Apple-rajongók körében: az egyik legbefolyásosabb Apple-blogger és véleményvezér, John Gruber a múlt héten már egyenesen arról írt, hogy az eset súlyos belső válságra utalhat a cégnél, és könnyen lehet, hogy vége az utóbbi 13 évben Tim Cook által vezetett cég aranykorának.

De a személyre szabott Siri elhalasztása csak az utolsó csepp volt a pohárban. Az Apple Intelligencia első funkciói eleve csak tavaly októberben lettek elérhetők az iPhone-on, akkor is csak az Egyesült Államokban, és ezek között nem volt ott a júniusi bemutató legnagyobb dobása, az OpenAI ChatGPT-jének rendszerszintű integrációja.

Tim Cook, az Apple vezérigazgatója az Apple Park campus tetejéről nyitotta meg a WWDC konferenciát
photo_camera Tim Cook, az Apple vezérigazgatója az Apple Park campus tetejéről nyitotta meg a főként az Apple Intelligencia körül forgó 2024 júniusi WWDC konferenciát Fotó: Apple

Azóta az iPhone-os AI-funkciók Cupertino várakozásával ellentétben inkább negatív szalagcímeket generáltak, és a felhasználók lenyűgözése helyett sokszor frusztrációt okoztak – a Siri például nemhogy javult vagy új képességeket kapott volna, hanem egyre butábbnak érződik. Eközben az AI-fejlesztések üteme és az irántuk mutatott érdeklődés nem lankad, sőt nagyobb, mint valaha.

Tavaly év végén a Sam Altman vezette OpenAI bemutatta legújabb „gondolkodó” modelljét, az o3-at, ami az emberéhez hasonló teljesítményt ért el egy általános intelligenciát mérő teszten, kódolási képességben megközelítette a legjobb programozókat, és jobb válaszokat adott tudományos kérdésekre, mint egy átlagos humán doktorandusz. 2025 elején aztán a kínai DeepSeek chatbotja és ingyenesen használható, R1 gondolkodó modellje okozott nagy felhajtást, majd februárban a ChatGPT heti aktív felhasználóinak száma átlépte a 400 milliót, és a Similarweb statisztikái szerint a chatgpt.com immár a világ 7. leglátogatottabb weboldalává lépett elő.

Első benyomás: nincs túl sok haszna

Az egyik probléma, amivel az Apple-nek szembe kell néznie, az, hogy a felhasználók első benyomása nem volt túl jó az AI-újdonságairól. Egy decemberi, vagyis a ChatGPT integrációja előtti, amerikai okostelefon-felhasználók megkérdezésével zajló felmérés szerint az iPhone-tulajok 73 százaléka nem találta túl hasznosnak az Apple Intelligenciát, miközben majdnem 50 százalékuk azt állította, hogy az AI-funkciók kulcsfontosságúak abban, hogy milyen telefont választanának. Az egyetlen pozitívum az Apple-nek, hogy a Samsung-tulajok még kevésbé voltak elégedettek a Galaxy AI-jal, igaz, őket eleve kevésbé érdeklik az AI-funkciók.

Az Apple Intelligencia is össze tud foglalni cikkeket, de egyelőre csak néhány nyelvet támogat
photo_camera Az Apple Intelligencia egyik elsőként elérhető funkciója online cikkek rövid összefoglalása volt Fotó: Tóth András/Qubit

Persze, mondhatjuk joggal, az amerikai Apple felhasználóknak legalább volt lehetőségük véleményt alkotni az Apple Intelligenciáról, ami az Európai Unióban ennek a cikknek a megjelenésekor még mindig nem elérhető – több mint 9 hónappal a bejelentés után. Miután hónapokig ment a huzavona az Apple és az EU között, az Apple Intelligencia áprilisban érkezhet meg a kompatibilis készülékekre az iOS és iPadOS 18.4-es verziójával (csütörtökön a Meta is bejelentette, hogy AI-asszisztense napokon belül elérhetővé válik az EU-ban).

Nem is biztos, hogy ez a csúszás akkora baj volt az Apple-nek. Még decemberben, amikor a briteknél elérhetővé váltak az első AI-újdonságok, rögtön botrány lett az értesítéseket összefoglaló funkcióból, aminek úgy sikerült a BBC egyik hírét eltorzítania, hogy Luigi Mangione – az amerikai UnitedHealthcare egészségbiztosító vezérigazgatójának gyilkosa – fegyverrel végzett magával, miközben semmi ilyesmi nem történt. A BBC az eset miatt direktben panaszt tett az Apple-nél, és addig nőtt a nyomás a cégen, amíg egy szoftverfrissítéssel januárban ideiglenesen kikapcsolták a funkciót a hír- és médiaalkalmazások esetén. Kérdés, hogy ez mennyiben oldja meg a rémületkeltő vagy bántó összefoglalók problémáját a közösségimédia-oldalakon vagy az emailekben, amik miatt egyes felhasználók nemcsak az értesítés- összefoglaló funkciót, hanem az egész Apple Intelligenciát is kikapcsolták már készülékükön.

Ha ez nem lenne elég: miután az év elején a Samsung bejelentette az új Galaxy S25 szériát és saját AI-újdonságait, a közösségi médiát olyan virális posztok árasztották el, ahol felhasználók a fotókról és képekről nem kívánt objektumokat, például útban lévő tárgyakat eltávolító iPhone-os és Galaxy-s funkciót hasonlították össze. Ezekben az Apple Intelligencia részét képező, a Fotók alkalmazásba integrált Clean Up funkció egyszerűen bénának tűnt a Galaxy AI Eraser megoldásához képest – igaz, utóbbi nem a készüléken futó AI-modellel, hanem szervereken dolgozó generatív AI-modellel működik.

link Forrás

Mitől nagy szám a személyre szabott Siri?

Az Apple több mint egy évtizede azt vallja, hogy az adatvédelem (szinte) minden más szempontot felülír – néhány éve a cég még óriásplakátokon hirdette, hogy „ami az iPhone-odon történik, az iPhone-odon is marad”. Ezzel összhangban az Apple Intelligencia funkcióinak egy része a telefonon futó AI-modelleket használja ki (amikor pedig nem, akkor specializált, az Apple szerint privát számítást végző szervereket). De bármennyire is erősek és energiahatékonyak az újabb iPhone-ok chipjei, azok messze nem elegendők szofisztikáltabb nagy nyelvi modellek (LLM) vagy generatív AI-modellek futtatására.

Egy másik szempont, hogy a felhasználók igényeit minél jobban kiszolgáló AI-funkciókhoz értelemszerűen nem árt, ha azok tudnak is valamit róluk – nem véletlenül promotálja mostanában az OpenAI a ChatGPT memória funkcióját. És ezzel vissza is kanyarodtunk a személyre szabottabb Sirihez. Bár nem tudjuk pontosan, hogy milyen technikai tényezők okozták a fejlesztés csúszását, annyi feltételezhető, hogy a cég személyes adatok védelmére és azok adott eszközön tartására vonatkozó szempontjai nem könnyítették meg a munkát.

A személyre szabott Siri (bal felül) az Apple tavalyi júniusi bemutatóján az Apple Intelligencia képességeit összegző dián
photo_camera A személyre szabott Siri (bal felül) az Apple tavalyi júniusi bemutatóján az Apple Intelligencia képességeit összegző dián Fotó: Apple

A személyre szabottabb Siri, mint Gruber összefoglalta, alapvetően három dolgot tudott volna az Apple tavalyi bejelentése szerint.

  • az üzeneteink, emailjeink, kontaktjaink és más adataink alapján egy készüléken tárolt, úgynevezett szemantikus indexet állított volna össze rólunk;
  • tisztában lett volna azzal, hogy mi van a képernyőnkön, így például ha egy ismerősünk elküldi az új címét, akkor megkérhettük volna a Sirit, hogy adja hozzá az illető névjegyéhez;
  • vezérelni tudott volna alkalmazásokat, például megkérhettük volna, hogy javítson fel egy képet, majd meg tudtuk volna neki mondani, hogy rakja be egy jegyzetbe – mindez a háttérben ment volna végbe, anélkül, hogy megnyitottuk volna bármelyik alkalmazást.

Gruber szerint ezek az újdonságok, amik még mindig megnézhetők a bemutató videójában, vaporware-ek voltak. Bár az Apple azt állította, hogy léteznek, és néhány hónapon belül elérhetők lesznek, független szakértők előtt nem volt képes vagy hajlandó demonstrálni őket. „Amit az Apple a WWDC-n [éves fejlesztői konferenciáján] bemutatott a személyre szabott Siriről, az nem demó volt. Az egy koncepcióvideó volt” – írta a blogger, majd hozzátette: „a koncepcióvideók semmit sem érnek, és egy zűrzavarban, ha nem egyenesen válságban lévő cég jelei”.

A Bloomberg információi szerint az Apple fejlesztői még az utolsó pillanatban is a személyre szabott Siri hibáinak kijavításán munkálkodtak az iOS 18.5 szoftververzió májusi kiadása előtt, aminek részeként megjelentek volna, de nem jártak sikerrel. A cég egyes munkatársai, köztük Craig Federighi, az Apple szoftveres vezetője úgy vélték, hogy a Siri-s funkciók egyszerűen nem működnek elég megbízhatóan. És úgy néz ki, hogy egy-két bugnál többről van szó: az Apple AI-részlegén vannak olyan vélemények, hogy a személyre szabott Siri kifejlesztését az alapoktól kell újrakezdeni.

Tényleg bajban van az Apple?

Nem arról van szó, hogy egy ilyen vaporware egyedi eset a technológiai iparágban, vagy csak az Apple-lel fordulna elő – a Verge techportálnak egyenesen az az egyik tételmondata, hogy „ne vegyél hardvert a jövőbeli szoftverígéretek alapján”. De kérdés, hogy a mesterséges intelligencia terén az Apple megengedheti-e magának az ilyen mellélövéseket, különösen úgy, hogy a fő vetélytársa az élvonalbeli (state of the art, SOTA) AI-modelleket fejlesztő Google.

A Mountain View-i cég az Apple-lel ellentétben nem a Google Asszisztenst toldozgatja-foldozgatja, hanem egyszerűen lecseréli azt a sokkal fejlettebb Gemini chatbotjára, ami ebben a formában hamarosan elérhető lesz minden modern Androidos készüléken. A pletykák szerint az Apple a ChatGPT-hez hasonlóan hamarosan integrálhatja a Geminit is a rendszereibe, de ez legfeljebb az OpenAI-nak való kitettségét csökkenti, és nem ad megoldást a Siri korlátaira.

Bár Steve Jobs, az Apple legendás alapítójának és egykori vezérigazgatójának 2011-es halála óta a cég kritikusai időről időre az Apple bukását vizionálják, Jobs utóda, Tim Cook vezetése alatt a vállalat újra és újra rekordprofitot ér el – bár ezt mostanában nem a készülékeladások, hanem a szolgáltatások hajtják. A mostani eset más megítélés alá esik, ráadásul nem az Apple Intelligencia az egyetlen intő jel: Gruman márciusi hírlevelében a cég legújabb termékkategóriáját képviselő Vision Pro kiterjesztettvalóság-szemüveget „egyértelmű üzleti kudarcnak” nevezte, annak ellenére, hogy az eszköz, amit korábban a Qubit is kipróbált, szerinte „technikai csoda”.

A Vision Pro szemüveg
photo_camera Az Apple Vision Pro kiterjesztettvalóság-szemüvege Fotó: Apple

Gruber azzal zárja az Apple-el szemben szokatlanul kritikus blogbejegyezését, hogy a Fortune 2011-es riportja alapján felidéz egy esetet, amikor Jobs néhány évvel korábban számon kért egy fejlesztői csoportot, akik a MobileMe-ért feleltek. Ez az Apple egyik első emailes és webes szolgáltatása volt, és 2008-as bejelentése után sok felhasználónak meggyűlt a baja vele: emaileket vesztettek el, és akadozott a szinkronizáció is.

„El tudja valaki mondani nekem, hogy mi a MobileMe funkciója?” – kérdezte Jobs. Miután megfelelő választ kapott, azzal folytatta, hogy „de akkor mi a faszért nem képes rá?”, majd fél órán keresztül kiosztotta a fejlesztőket, és azt mondta nekik, hogy „kárt okoztak az Apple hírnevének”.

Gruber szerint Cooknak is tartania kellett volna egy ehhez hasonló megbeszélést az Apple Intelligenciát és a Sirit fejlesztő csoporttal, hogy megpróbáljon a probléma mélyére ásni. „Ha egy ilyen megbeszélésére nem került még sor, vagy az nem történik meg hamarosan, akkor attól tartok, hogy ennyi volt, itt a vége” – írta Gruber, majd azzal folytatta, hogy „ha a középszerűség, a kifogások és mellébeszélés egyszer gyökeret vernek, akkor átveszik az uralmat”.

Kapcsolódó cikkek a Qubiten:

link Forrás
link Forrás
link Forrás