Összeomlanak vagy megújulnak? Az oktatási rendszerek dilemmái kerülnek terítékre a CEU Határtalan tudás sorozatának péntek esti vitáján
Nyerünk vagy veszítünk a kompetencia-alapú oktatással? Széles körű, sok területre kiterjedő műveltségre vagy egy-egy szakterület mélyreható ismeretére van-e inkább szükség a 21. században? Hiszen miközben megkönnyíti a társadalmi befogadást, az integrációt, a későbbi elhelyezkedést, drámai kulturális és természettudományos leépülést eredményez a szűk területekre koncentráló oktatás, és a jelek szerint fokozatosan tűnik el a tudásalapú közműveltség Európában.
Ezekről a témákról is szó lesz a CEU péntek esti rendezvényén, a Határtalan tudáson, ahol Kende Ágnes szociológus és oktatáskutató, Dr. Setényi János oktatáskutató és Kiss László középiskolai történelemtanár vitáznak egymással arról, léteznek-e modellországok az oktatásban, követhetőek-e Magyarország számára a kelet-ázsiai rendszerek, ahol a tanulók csúcsszinten teljesítenek, segíthet-e az oktatás központosítása és versenyképes-e a magyar oktatási rendszer.
A tudás mindenkié?
A CEU Határtalan Tudás következő darabja szó szerint a rendezvény misszióját járja körbe: ki mindenkié a tudás, és biztosítanak-e ehhez megfelelő hozzáférést az intézmények. Mivel magyarázható, hogy a magyar 15 évesek az OECD-átlag alatt teljesítettek a legutóbbi PISA vizsgálaton, miközben Kína letarolta a listákat, és miért különösen aggasztó, hogy Magyarország legendásan rosszul áll a PISA méltányossági mutatója szerint, vagyis a családi közeg hatásait nem tudja kompenzálni az iskola: aki lemarad, kimarad.
A rendezvénysorozat korábbi alkalmain számtalan más téma került már elő: a vallásos stigmáktól a génszerkesztés etikai vonzatain át egészen a genderfluiditásig, de a koronavírus-járványra reflektáló tanulságok sem hiányozhattak a repertoárból.
Májusban a CEU és a Qubit pedig esszépályázatot hirdetett egyetemi és főiskolai hallgatóknak, amelyben a CEU Határtalan Tudás eseményein elhangzottakra reflektáló vagy azokat továbbgondoló írásokat vártunk. A győztes Dormán Hanga, az ELTE mesterszakos hallgatója lett Az idegen elmékre támaszkodni nehéz, de érdemes című írásával.
A pénteki, immár offline megrendezett beszélgetés 17:30-kor kezdődik, online itt lehet követni.
Kapcsolódó cikkek a Qubiten:
Dormán Hanga, az ELTE mesterszakos hallgatója nyerte a CEU és a Qubit közös esszépályázatát
A versenyen a felsőoktatásban részt vevő hallgatók indulhattak, az első díj 250 ezer forint volt.
Stigmák, böjtölés, elragadtatás: hétfőn folytatódik a CEU Határtalan tudás sorozata
A CEU következő, online követhető előadásán a vallás és a testiség témáját járja körbe hétfő délután öt órától. A beszélgetés résztvevői: Klaniczay Gábor történész, Geréby György filozófus, Perczel István vallástudós és Deák Hedvig Viktória teológus, a Szent Domonkos Rendi Nővérek elöljárója.
A Nobel-díjas Jennifer Doudna rémálma: Adolf Hitler a genetikai előadáson
Etikus-e a genetikai dopping? Elképzelhető-e a koronavírus gyógyítása génszerkesztéssel? Hogyan feszíti szét a biotechnológia az emberi lét határait? A CEU Határtalan tudás sorozatának csütörtöki beszélgetése a génszerkesztés forradalmi technológiájának társadalmi és bioetikai vetületeit járta körül.