Összeomlanak vagy megújulnak? Az oktatási rendszerek dilemmái kerülnek terítékre a CEU Határtalan tudás sorozatának péntek esti vitáján

Nincsen jövőnk tudomány nélkül, nincsen Qubit nélkületek. Támogasd a munkánkat!

Nyerünk vagy veszítünk a kompetencia-alapú oktatással? Széles körű, sok területre kiterjedő műveltségre vagy egy-egy szakterület mélyreható ismeretére van-e inkább szükség a 21. században? Hiszen miközben megkönnyíti a társadalmi befogadást, az integrációt, a későbbi elhelyezkedést, drámai kulturális és természettudományos leépülést eredményez a szűk területekre koncentráló oktatás, és a jelek szerint fokozatosan tűnik el a tudásalapú közműveltség Európában. 

Ezekről a témákról is szó lesz a CEU péntek esti rendezvényén, a Határtalan tudáson, ahol Kende Ágnes szociológus és oktatáskutató, Dr. Setényi János oktatáskutató és Kiss László középiskolai történelemtanár vitáznak egymással arról, léteznek-e modellországok az oktatásban, követhetőek-e Magyarország számára a kelet-ázsiai rendszerek, ahol a tanulók csúcsszinten teljesítenek, segíthet-e az oktatás központosítása és versenyképes-e a magyar oktatási rendszer.

A tudás mindenkié?

A CEU Határtalan Tudás következő darabja szó szerint a rendezvény misszióját járja körbe: ki mindenkié a tudás, és biztosítanak-e ehhez megfelelő hozzáférést az intézmények. Mivel magyarázható, hogy a magyar 15 évesek az OECD-átlag alatt teljesítettek a legutóbbi PISA vizsgálaton, miközben Kína letarolta a listákat, és miért különösen aggasztó, hogy Magyarország legendásan rosszul áll a PISA méltányossági mutatója szerint, vagyis a családi közeg hatásait nem tudja kompenzálni az iskola: aki lemarad, kimarad.

A rendezvénysorozat korábbi alkalmain számtalan más téma került már elő: a vallásos stigmáktól a génszerkesztés etikai vonzatain át egészen a genderfluiditásig, de a koronavírus-járványra reflektáló tanulságok sem hiányozhattak a repertoárból. 

Májusban a CEU és a Qubit pedig esszépályázatot hirdetett egyetemi és főiskolai hallgatóknak, amelyben a CEU Határtalan Tudás eseményein elhangzottakra reflektáló vagy azokat továbbgondoló írásokat vártunk. A győztes Dormán Hanga, az ELTE mesterszakos hallgatója lett Az idegen elmékre támaszkodni nehéz, de érdemes című írásával.

A pénteki, immár offline megrendezett beszélgetés 17:30-kor kezdődik, online itt lehet követni.

Kapcsolódó cikkek a Qubiten: