Rédai Dorottya: Az iskolai és családi erőszaktól egyetlen gyereket sem véd meg a kormány által gyermekvédelminek mondott törvény

A Qubit a szabad és tájékozott magyar nyilvánosságért dolgozik. Segítsd a munkánkat!

A napokban négy fontos Qubit-előadást osztunk meg a homoszexualitás evolúciójáról, genetikájáról, orvosi besorolásáról és az iskolai szexuális nevelés mai magyar állapotáról. Scheuring István és Rózsa Lajos evolúcióbiológusok előadásai itt és itt láthatók, Varga Máté genetikusé pedig itt. 

Bár a tudomány mai állása szerint a gyerekeknek születésüktől kezdve van szexualitásuk, a gyerekkori szexualitást egyáltalán nem értjük, mert felnőtt keretek között próbáljuk értelmezni, hogy mi a szex és mi a szexualitás. A nemek fogalma a magyar tantervekben nagyon elavult formában szerepel: a férfi és női szerepeket komplementerként képzeli el, és semmilyen formában nem reagál a társadalomban meglévő hatalmi viszonyokra. Miközben a szülők túlnyomó többsége nem szívesen foglalkozik saját gyereke szexuális nevelésével, a szülőknek a gyermekvédelminek nevezett törvény óta már azt sincs joguk eldönteni, hogy más foglalkozhat-e gyerekük szexuális nevelésével, ha számára kényelmetlen lenne ez a helyzet.

De mi köze a gyermekvédelemnek a homoszexualitáshoz? Hogyan vált mumussá a nemi szerepekről való kritikai gondolkodás? Hogy függ össze a konzervatív ideológia által megalkotott idealizált családkép, az egyház védelme a gyerekekre leselkedő valós veszélyek bagatellizálásával? Mi köze a politikának a gyerekek szexuális neveléséhez? Hogy lett a szexuális nevelésből családi életre nevelés, és hogyan veszélyeztetheti a kamaszok testi és lelki épségét, ha a szexualitásról csak mint a családalapítás eszközéről hallanak?

Rédai Dorottya, a CEU genderkutatója a negyedik Qubit Live-on elmondta, hogy miközben a gyerekek szexuális életre nevelését Magyarországon évtizedek óta nem sikerült megoldani, a gyermekvédelminek nevezett törvény miatt most már a meglévő és hatékonyan működő programokat sem merik az iskolákba meghívni. Az átlagostól eltérő identitású gyerekek pedig az eddig elérhető segítséget sem kapják meg.

Nézd meg itt:

Vagy hallgasd alább:

Az epizód elérhető Spotify-onGoogle Podcasts-onApple Podcasts-on, sőt RSS-ben és egyre több csatornán, iratkozz fel!

A korábbi adásokban Kálmán László nyelvészt, Pálinkás József atomfizikust, Prinz Gyula infektológust, Bartus Gábor környezetgazdászt, Kubinyi Enikő etológust, Jordán Ferenc limnológust, Lévay György biomechanikai mérnököt, Vásárhelyi Orsolya és Koltai Júlia adattudósokat, Kovács Zoltán kiberbiztonsági szakembert, Szemelyácz János pszichiáter-addiktológust, valamint Németh Dezső kognitív pszichológust faggattuk. 

A Qubit Live #4 tudományos estet, valamint a videók és a podcastok elkészítését az Oriens és a Science+ támogatta.

A Qubit szerkesztősége azért dolgozik, hogy a magyar nyilvánosság hiteles, alapos és közérthető tudományos ismeretekhez jusson. Tesszük ezt politikamentesen, közszolgálati hevülettel, száznál több kutató és tudós bevonásával. Égető kérdések, dermesztő válságok és zavaros álhírek sűrűjében igyekszünk tartani a fáklyát immár havi bő hétszázezer olvasónknak. Cikkeink ingyen olvashatók, de nem ingyen készülnek. Segítsd a munkánkat!

Kapcsolódó (hang)anyagok a Qubiten: